Home » info makanan » Tips Dan Cara masak Ayam Kampung Cepat Empuk

Tips Dan Cara masak Ayam Kampung Cepat Empuk

Tips Dan Cara masak Ayam Kampung Cepat Empuk

Tips Dan Cara masak Ayam Kampung Cepat Empuk

Antara 3 Jenis Ayam yang Popular, Ayam kampung Ayam Pencen Ataupun Ayam biasa Yang Menjadi Fav PP Mestilah ayam kampung, Ayam Kampung Mempunyai texture Yang Lebih Pejal dan kesin Walaupun Sizenya Lebih Kecil.. Tapi Rasanya Lebih Sedap Dan Tidak mudah Hancur Walaupun Dimasak Lama.. Berbeza Dengan Ayam Pencen\Telur Yang Juga Sedap Tapi Lebih Liat Isinya Dan Tidak Disarankan Jika Gigi Tidak Kuat hihihi..

Tapi Kebiasaannya Ayam Kampung atau Ayam Pencen Di masak Waktu Perayaan..

Walaubagaimanapun Untuk memasak Ayam Kampung Atau Ayam Pencen Mengambil Masa Yang Lebih lama Berbanding Ayam biasa.. Kerana Lambat Empuk.. Jadi Bagi Menjimatkan Gas Di Dapur Jom Ikuti Beberapa petua Tips  Dan Cara Masak ayam kampung supaya lebih cepat empuk.

1. Rebus Bersama Biji Selasih 

Rebuskan ayam Kampung Terlebih Dulu bersama Sedikit Air dan Biji selasis Di Dalam Kuali.. biarkan Air ayam Itu Keluar Sampai Ayam Kampung Menjadi Empuk, Petua Ini juga Sesuai untuk Ayam Pencen

2. Rebus Bersama betik muda

Merebus ayam kampung akan lebih cepat empuk dan Sedap  dengan cara memasukkan potongan Betik  muda bersama ayam kampung yang sudah dipotong-potong. Betik  muda yang dicampur tersebut tidak mempengaruhi rasa ayam maupun Kuahnya . Jadi, Selepas ayam direbus sampai empuk, Anda Boleh Memasak Resepi Apa Saja..

3. Rebus ayam bersama Potongan Tebu

Cara Seterusnya Ialah Mengunakan potongan  Tebu,  Daging ayam kampung akan lebih cepat empuk ketika direbus bersama potongan tebu g. Dalam waktu yang tidak lama, daging ayam kampung akan lebih cepat empuk.

CARA AYAM KAMPUNG CEPAT EMPUK

4. Merebus ayam kampung menggunakan air kelapa

Merebus ayam kampung dengan air kelapa bukan  hanya cepat empuk, tapi juga menambah rasa yang lebih sedap . Tapi ingat, jangan  merebus terlalu lama kerana takut daging ayam lerai.

5. perapan

Perapan/Marinade juga merupakan  proses Yang boleh membantu  daging ayam cepat empuk ,sebelum di masak  bersama tepung atau digoreng. Proses perapan bukan saja  membuat ayam lebih cepat empuk, tapi juga lebih Sedap dan Lazat. Tapi Tekniknya Harus Ketuk2 daging Ayam agak bahan perapan meresap masuk dan peraplah dengan masa yang agak lama..

 

Tak Kiralah Ayam Kampung Atau Ayam Pencen Anda Boleh Mencuba Semua Tips2 Di Atas..

Semoga Berjaya.. PP suka Makan Ayam =) -Palipali.net 

Sumber: my mom/dapuronlinequ

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

 

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Agar-agar memang sedap dan mudah untuk dimasak, ianya juga boleh ditambah pelbagai perisa, pewarna dan boleh diubah untuk menjadi pelbagai bentuk. Agar-agar juga sering dijadikan manisan dalam pelbagai acara keran ianaya amat mudah untuk dihasilkan. Ini ada resepi baru agar-agar yang cute sangat, pasti akan menjadi pilihan untuk majlis-majlis nanati.

Jadi mari RP kongsikan Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan; 

Cara membuatnya:

Cara 1 :

Pilih paling-paling  kurang 3 jenis buah yang berlainan warna, untuk nampak lebih cantik, tidak kisah  buah apa-apa pun sama ada buah tempatan atau bauah luar negara. Kemudian potongbuah tersebut dalam bemtuk dadu,  akan tetapi janganlah potong kecil-kecil sangat sebab nanti tak rasa pula buahnya.

 

agar-agar bintik hujan

Cara 2 :

Inilah adalah bahan rahsia yang paling penting, iaitu, acuan unik yang dimana akan menjadikan ia berbentuk bulat. Ianya boleh dibeli di kedai -kedai bakery berhampiran.

 

agar-agar bintik hujan

 

Cara 3 :

Setelah buah-buah tadi dipotong, bolehlah dimasukkan buah-buah tersebut ke dalam acuan seperti ini ye

 

Cara 4 :

Untuk bahan bagi agar-agar pula, hanya menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 250 ml air, 1/6 agar2 tali (jika hendak guna agar-agar serbuk pun boleh) dan gula 3-4 sudu, sukatan bahan ini hanya untuk 1 acuan sahaja. Jikalau ada banyak acuan bolehlah gandakan bahan tadi, Jikalau anda guna buah laici yang dalam tin tu, bolehlag gunakan air laici tersebut dan cuma perlu tambah je sedikit air untuk cukupkan sukatan.

Cara 5 :

Bahan-bahan  tadi hendaklah dimasak sehingga hancur dan sebati

 

agar-agar bintik hujan yg comel

 

Cara 6 :

Setelah bahn tadi masak tuangkan ke dalam acuan tadi perlahan-lahan, jikalau tidak nanti buah-buahan tersebut akan terkeluar dari lubang acuan tadi, tetapi jika terkeluar juga pandai-pandai la masukkan balik ke dalam acuan.

 

agar-agar unik

 

Cara 7 :

Paling penting, pastikan agar-agar tadi dituang hampir-hampir penuh atau 3/4 acuan, ini kerana  apabila acuan ditutup nanti air tersebut akan memenuhi ruang bulatan nanti, jadi ianya akan  menjadi bulat dan jikalau air tu keluar dari lubang kecil di atas acuan atas tu lagi elok.

 

agar-agar unik

 

Cara 8 :

Ini adalah  rupa agar-agar apabila sudah siap dan beku…nak masukkan ke dalam peti ais pun boleh. Comel dan unik kan.

Ha comel gilew kan agar-agar rintik hujan nih, mesti tetamu, ahli kelaurga akan menyukainya nanti. Selamat mencuba-Ramenpedas.com

Sumber: FB Yang Ida

Incoming search terms:

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

 

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Agar-agar memang sedap dan mudah untuk dimasak, ianya juga boleh ditambah pelbagai perisa, pewarna dan boleh diubah untuk menjadi pelbagai bentuk. Agar-agar juga sering dijadikan manisan dalam pelbagai acara keran ianaya amat mudah untuk dihasilkan. Ini ada resepi baru agar-agar yang cute sangat, pasti akan menjadi pilihan untuk majlis-majlis nanati.

Jadi mari RP kongsikan Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan; 

Cara membuatnya:

Cara 1 :

Pilih paling-paling  kurang 3 jenis buah yang berlainan warna, untuk nampak lebih cantik, tidak kisah  buah apa-apa pun sama ada buah tempatan atau bauah luar negara. Kemudian potongbuah tersebut dalam bemtuk dadu,  akan tetapi janganlah potong kecil-kecil sangat sebab nanti tak rasa pula buahnya.

 

agar-agar bintik hujan

Cara 2 :

Inilah adalah bahan rahsia yang paling penting, iaitu, acuan unik yang dimana akan menjadikan ia berbentuk bulat. Ianya boleh dibeli di kedai -kedai bakery berhampiran.

 

agar-agar bintik hujan

 

Cara 3 :

Setelah buah-buah tadi dipotong, bolehlah dimasukkan buah-buah tersebut ke dalam acuan seperti ini ye

 

Cara 4 :

Untuk bahan bagi agar-agar pula, hanya menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 250 ml air, 1/6 agar2 tali (jika hendak guna agar-agar serbuk pun boleh) dan gula 3-4 sudu, sukatan bahan ini hanya untuk 1 acuan sahaja. Jikalau ada banyak acuan bolehlah gandakan bahan tadi, Jikalau anda guna buah laici yang dalam tin tu, bolehlag gunakan air laici tersebut dan cuma perlu tambah je sedikit air untuk cukupkan sukatan.

Cara 5 :

Bahan-bahan  tadi hendaklah dimasak sehingga hancur dan sebati

 

agar-agar bintik hujan yg comel

 

Cara 6 :

Setelah bahn tadi masak tuangkan ke dalam acuan tadi perlahan-lahan, jikalau tidak nanti buah-buahan tersebut akan terkeluar dari lubang acuan tadi, tetapi jika terkeluar juga pandai-pandai la masukkan balik ke dalam acuan.

 

agar-agar unik

 

Cara 7 :

Paling penting, pastikan agar-agar tadi dituang hampir-hampir penuh atau 3/4 acuan, ini kerana  apabila acuan ditutup nanti air tersebut akan memenuhi ruang bulatan nanti, jadi ianya akan  menjadi bulat dan jikalau air tu keluar dari lubang kecil di atas acuan atas tu lagi elok.

 

agar-agar unik

 

Cara 8 :

Ini adalah  rupa agar-agar apabila sudah siap dan beku…nak masukkan ke dalam peti ais pun boleh. Comel dan unik kan.

Ha comel gilew kan agar-agar rintik hujan nih, mesti tetamu, ahli kelaurga akan menyukainya nanti. Selamat mencuba-Ramenpedas.com

Sumber: FB Yang Ida

Incoming search terms:

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

 

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Kram kaki adalah berpunca daripada kesakitan  pada spasme otot di kaki yang timbul kerana otot mengecut dan menjadi terlalu keras.  Daerah yang paling sering mengalami masalah kram adalah otot betis di bawah dan di belakang lutut. jadi mari RP kongsikan  cara Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram;

Faktor-faktor Penyebab Kram pada kaki anda :

  1. Otot yang keletihan
  2. Penggunaan pada otot kaki yang berlebihan
  3. Kurangnya cecair elektrolit tubuh yang keluar melalui peluh
  4. Penumpukan asam laktat ( hasil metabolisme di otot )
  5. Terganggunya pengoksigenan tisu otot
  6. Terganggunya peredaran darah ke tisu otot

Apa yang harus dilakukan apabila tiba-tiba mengalami kejang / kram pada kaki:

-Cari tempat duduk / tempat bersandar
-Keluarkan alas kaki / kasut
-Angkat telapak kaki yang sakit ke atas pangkuan
-Jangan membongkok, kerana berjalan bongkok boleh menekan daerah perut
-Perhatikan arah tekanan otot ketika terjadi serangan kejang: bila kejang menyebabkan jemari kaki dalam keadaan menguncup, gunakan tangan anda untuk secara perlahan-lahan menekan jemari kaki kearah atas sehingga membuka kembali.
-Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki agar aliran darah kembali lancar.

Serangan kekejangan akan menyebabkan penguncupan yang membuat otot menjadi singkat, terapi ke arah berlawanan dengan serangan kekejangan akan membantu membuat otot kembali memanjang, tetapi harus dilakukan dengan perlahan kerana gerakan secara paksa / tiba-tiba boleh berisiko merobek serabut otot itu.

Apa yang sebaiknya dilakukan apabila mengalami kejang / kram betis:

-Akan duduk atau bersandar pada dinding
-Secara perlahan-lahan, luruskan kembali lutut dengan bantuan tangan
-Jika lutut telah kembali lurus, urut betis untuk melancarkan peredaran darah
-Lakukan regangan kaki termasuk telapak kaki
-Meski kejang sudah reda, rehat dulu beberapa minit sebelum kembali aktif

Cara pencegahan kekejangan:

Menjaga keseimbangan cecair tubuh dengan cara banyak minum. Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air  sehari, termasuk 1 gelas sebelum tidur. Juga perbanyakan minum sebelum, selama dan sesudah olah raga.
Pengambilan makanan yang kaya kalsium, potasium dan magnesium. Oya, 1-2 pisang sehari dapat mencukupi keperluan potasium kita.
Bila sering mengalami kejang betis ketika tidur, maka perlu melakukan pelemasan otot betis sebelum tidur, tidur dengan posisi yang menghalang otot betis tertekan, usahakan agar jari-jari dan tapak kaki tidak menghadap ke bawah semasa tidur
Elakkan menggunakan kasut dengan tapak tinggi, jika terpaksa menggunakan tapak tinggi dalam masa yang lama, sesekali lepaskan agar jari kaki mempunyai peluang untuk berehat
Pilih kasut yang tak terlalu ketat di bahagian hujungnya, agar jari-jari kaki tidak terlalu tertekan apabila melangkah dan mengakibatkan kurang lancarnya peredaran darah
Lakukan olah raga jari kaki iaitu dengan menggerak-gerakkan jari kaki sambil berdiri / duduk santai
Sering menenggelamkan kaki / jari-jari kaki di air hangat dan mengurut agar aliran darah lancar.

Ha itulah antara  Punca, Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram. Selamat mencuba, jikalau sakit berterusan silalah berjumpa dengan doktor– Ramenpedas.com

Sumber: mechtadeera.wordpress

Incoming search terms:

 

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Kram kaki adalah berpunca daripada kesakitan  pada spasme otot di kaki yang timbul kerana otot mengecut dan menjadi terlalu keras.  Daerah yang paling sering mengalami masalah kram adalah otot betis di bawah dan di belakang lutut. jadi mari RP kongsikan  cara Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram;

Faktor-faktor Penyebab Kram pada kaki anda :

  1. Otot yang keletihan
  2. Penggunaan pada otot kaki yang berlebihan
  3. Kurangnya cecair elektrolit tubuh yang keluar melalui peluh
  4. Penumpukan asam laktat ( hasil metabolisme di otot )
  5. Terganggunya pengoksigenan tisu otot
  6. Terganggunya peredaran darah ke tisu otot

Apa yang harus dilakukan apabila tiba-tiba mengalami kejang / kram pada kaki:

-Cari tempat duduk / tempat bersandar
-Keluarkan alas kaki / kasut
-Angkat telapak kaki yang sakit ke atas pangkuan
-Jangan membongkok, kerana berjalan bongkok boleh menekan daerah perut
-Perhatikan arah tekanan otot ketika terjadi serangan kejang: bila kejang menyebabkan jemari kaki dalam keadaan menguncup, gunakan tangan anda untuk secara perlahan-lahan menekan jemari kaki kearah atas sehingga membuka kembali.
-Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki agar aliran darah kembali lancar.

Serangan kekejangan akan menyebabkan penguncupan yang membuat otot menjadi singkat, terapi ke arah berlawanan dengan serangan kekejangan akan membantu membuat otot kembali memanjang, tetapi harus dilakukan dengan perlahan kerana gerakan secara paksa / tiba-tiba boleh berisiko merobek serabut otot itu.

Apa yang sebaiknya dilakukan apabila mengalami kejang / kram betis:

-Akan duduk atau bersandar pada dinding
-Secara perlahan-lahan, luruskan kembali lutut dengan bantuan tangan
-Jika lutut telah kembali lurus, urut betis untuk melancarkan peredaran darah
-Lakukan regangan kaki termasuk telapak kaki
-Meski kejang sudah reda, rehat dulu beberapa minit sebelum kembali aktif

Cara pencegahan kekejangan:

Menjaga keseimbangan cecair tubuh dengan cara banyak minum. Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air  sehari, termasuk 1 gelas sebelum tidur. Juga perbanyakan minum sebelum, selama dan sesudah olah raga.
Pengambilan makanan yang kaya kalsium, potasium dan magnesium. Oya, 1-2 pisang sehari dapat mencukupi keperluan potasium kita.
Bila sering mengalami kejang betis ketika tidur, maka perlu melakukan pelemasan otot betis sebelum tidur, tidur dengan posisi yang menghalang otot betis tertekan, usahakan agar jari-jari dan tapak kaki tidak menghadap ke bawah semasa tidur
Elakkan menggunakan kasut dengan tapak tinggi, jika terpaksa menggunakan tapak tinggi dalam masa yang lama, sesekali lepaskan agar jari kaki mempunyai peluang untuk berehat
Pilih kasut yang tak terlalu ketat di bahagian hujungnya, agar jari-jari kaki tidak terlalu tertekan apabila melangkah dan mengakibatkan kurang lancarnya peredaran darah
Lakukan olah raga jari kaki iaitu dengan menggerak-gerakkan jari kaki sambil berdiri / duduk santai
Sering menenggelamkan kaki / jari-jari kaki di air hangat dan mengurut agar aliran darah lancar.

Ha itulah antara  Punca, Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram. Selamat mencuba, jikalau sakit berterusan silalah berjumpa dengan doktor– Ramenpedas.com

Sumber: mechtadeera.wordpress

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *