Home » info makanan » Cara Mudah Asingkan Minyak Berlemak Pada Masakan

Cara Mudah Asingkan Minyak Berlemak Pada Masakan

 Cara Mudah Asingkan Minyak Berlemak Pada Masakan

 

 

Cara Mudah Asingkan Minyak Berlemak Pada Masakan

 

Kesihatan kita adalah amat penting unyuk dijaga, ianya merupakan salah satu nikmat paling besar yang telah dikurniakan, akan  tetapi kadangkala kita terlau leka untuk menjaga kesihatan kita.  Setiap jenis makanan yang kita makan akan mempengaruhi kesihatan tubuh badan kita. Oleh yang demikian kita seharusnya beringat untuk menjaga pemakanan kita, Makanan yang berminyak adalah punca utama maslah kesihtan yang kurang diambil berat. Antaranya masakan kari, sup, rendang, sambal tumis dan sebagainya,

Jom PP kongsikan Cara Mudah Asingkan Minyak Berlemak Pada Masakan dengan menggunakan beberapa kelengkapan; antara kelengkapan yang digunakan adalah:

 

  • Senduk besi
  • Ais
  • Tisu Dapur atau apa-apa tisu yang boleh guna untuk mengelap

 Cara Mudah Asingkan Minyak Berlemak Pada Masakan

ais asingkan minyak

ais asingkan minyak

caranya memang mudah sahaja, Apa yang anda perlu lakukan adalah letakkan beberapa ketul ais ke dalam senduk besi dan lalukan kepada permukaan sup atau hidangan yang berminyak tadi. Kemudian, bolehlah dilapkan dengan megunakan tisu dan ulang lagi jika minyak masih banyak.

Senangkan, tryla gerenti minyak yang ada pada masakan anda akan berkurangan, jadi kesihatan kita akan lebih terjaga. Cuba jangn tak cuba tau. –PaliPali.net

Sumber: vitdaly.com

 

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

 

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Agar-agar memang sedap dan mudah untuk dimasak, ianya juga boleh ditambah pelbagai perisa, pewarna dan boleh diubah untuk menjadi pelbagai bentuk. Agar-agar juga sering dijadikan manisan dalam pelbagai acara keran ianaya amat mudah untuk dihasilkan. Ini ada resepi baru agar-agar yang cute sangat, pasti akan menjadi pilihan untuk majlis-majlis nanati.

Jadi mari RP kongsikan Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan; 

Cara membuatnya:

Cara 1 :

Pilih paling-paling  kurang 3 jenis buah yang berlainan warna, untuk nampak lebih cantik, tidak kisah  buah apa-apa pun sama ada buah tempatan atau bauah luar negara. Kemudian potongbuah tersebut dalam bemtuk dadu,  akan tetapi janganlah potong kecil-kecil sangat sebab nanti tak rasa pula buahnya.

 

agar-agar bintik hujan

Cara 2 :

Inilah adalah bahan rahsia yang paling penting, iaitu, acuan unik yang dimana akan menjadikan ia berbentuk bulat. Ianya boleh dibeli di kedai -kedai bakery berhampiran.

 

agar-agar bintik hujan

 

Cara 3 :

Setelah buah-buah tadi dipotong, bolehlah dimasukkan buah-buah tersebut ke dalam acuan seperti ini ye

 

Cara 4 :

Untuk bahan bagi agar-agar pula, hanya menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 250 ml air, 1/6 agar2 tali (jika hendak guna agar-agar serbuk pun boleh) dan gula 3-4 sudu, sukatan bahan ini hanya untuk 1 acuan sahaja. Jikalau ada banyak acuan bolehlah gandakan bahan tadi, Jikalau anda guna buah laici yang dalam tin tu, bolehlag gunakan air laici tersebut dan cuma perlu tambah je sedikit air untuk cukupkan sukatan.

Cara 5 :

Bahan-bahan  tadi hendaklah dimasak sehingga hancur dan sebati

 

agar-agar bintik hujan yg comel

 

Cara 6 :

Setelah bahn tadi masak tuangkan ke dalam acuan tadi perlahan-lahan, jikalau tidak nanti buah-buahan tersebut akan terkeluar dari lubang acuan tadi, tetapi jika terkeluar juga pandai-pandai la masukkan balik ke dalam acuan.

 

agar-agar unik

 

Cara 7 :

Paling penting, pastikan agar-agar tadi dituang hampir-hampir penuh atau 3/4 acuan, ini kerana  apabila acuan ditutup nanti air tersebut akan memenuhi ruang bulatan nanti, jadi ianya akan  menjadi bulat dan jikalau air tu keluar dari lubang kecil di atas acuan atas tu lagi elok.

 

agar-agar unik

 

Cara 8 :

Ini adalah  rupa agar-agar apabila sudah siap dan beku…nak masukkan ke dalam peti ais pun boleh. Comel dan unik kan.

Ha comel gilew kan agar-agar rintik hujan nih, mesti tetamu, ahli kelaurga akan menyukainya nanti. Selamat mencuba-Ramenpedas.com

Sumber: FB Yang Ida

Incoming search terms:

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

 

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Agar-agar memang sedap dan mudah untuk dimasak, ianya juga boleh ditambah pelbagai perisa, pewarna dan boleh diubah untuk menjadi pelbagai bentuk. Agar-agar juga sering dijadikan manisan dalam pelbagai acara keran ianaya amat mudah untuk dihasilkan. Ini ada resepi baru agar-agar yang cute sangat, pasti akan menjadi pilihan untuk majlis-majlis nanati.

Jadi mari RP kongsikan Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan; 

Cara membuatnya:

Cara 1 :

Pilih paling-paling  kurang 3 jenis buah yang berlainan warna, untuk nampak lebih cantik, tidak kisah  buah apa-apa pun sama ada buah tempatan atau bauah luar negara. Kemudian potongbuah tersebut dalam bemtuk dadu,  akan tetapi janganlah potong kecil-kecil sangat sebab nanti tak rasa pula buahnya.

 

agar-agar bintik hujan

Cara 2 :

Inilah adalah bahan rahsia yang paling penting, iaitu, acuan unik yang dimana akan menjadikan ia berbentuk bulat. Ianya boleh dibeli di kedai -kedai bakery berhampiran.

 

agar-agar bintik hujan

 

Cara 3 :

Setelah buah-buah tadi dipotong, bolehlah dimasukkan buah-buah tersebut ke dalam acuan seperti ini ye

 

Cara 4 :

Untuk bahan bagi agar-agar pula, hanya menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 250 ml air, 1/6 agar2 tali (jika hendak guna agar-agar serbuk pun boleh) dan gula 3-4 sudu, sukatan bahan ini hanya untuk 1 acuan sahaja. Jikalau ada banyak acuan bolehlah gandakan bahan tadi, Jikalau anda guna buah laici yang dalam tin tu, bolehlag gunakan air laici tersebut dan cuma perlu tambah je sedikit air untuk cukupkan sukatan.

Cara 5 :

Bahan-bahan  tadi hendaklah dimasak sehingga hancur dan sebati

 

agar-agar bintik hujan yg comel

 

Cara 6 :

Setelah bahn tadi masak tuangkan ke dalam acuan tadi perlahan-lahan, jikalau tidak nanti buah-buahan tersebut akan terkeluar dari lubang acuan tadi, tetapi jika terkeluar juga pandai-pandai la masukkan balik ke dalam acuan.

 

agar-agar unik

 

Cara 7 :

Paling penting, pastikan agar-agar tadi dituang hampir-hampir penuh atau 3/4 acuan, ini kerana  apabila acuan ditutup nanti air tersebut akan memenuhi ruang bulatan nanti, jadi ianya akan  menjadi bulat dan jikalau air tu keluar dari lubang kecil di atas acuan atas tu lagi elok.

 

agar-agar unik

 

Cara 8 :

Ini adalah  rupa agar-agar apabila sudah siap dan beku…nak masukkan ke dalam peti ais pun boleh. Comel dan unik kan.

Ha comel gilew kan agar-agar rintik hujan nih, mesti tetamu, ahli kelaurga akan menyukainya nanti. Selamat mencuba-Ramenpedas.com

Sumber: FB Yang Ida

Incoming search terms:

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

 

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Kram kaki adalah berpunca daripada kesakitan  pada spasme otot di kaki yang timbul kerana otot mengecut dan menjadi terlalu keras.  Daerah yang paling sering mengalami masalah kram adalah otot betis di bawah dan di belakang lutut. jadi mari RP kongsikan  cara Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram;

Faktor-faktor Penyebab Kram pada kaki anda :

  1. Otot yang keletihan
  2. Penggunaan pada otot kaki yang berlebihan
  3. Kurangnya cecair elektrolit tubuh yang keluar melalui peluh
  4. Penumpukan asam laktat ( hasil metabolisme di otot )
  5. Terganggunya pengoksigenan tisu otot
  6. Terganggunya peredaran darah ke tisu otot

Apa yang harus dilakukan apabila tiba-tiba mengalami kejang / kram pada kaki:

-Cari tempat duduk / tempat bersandar
-Keluarkan alas kaki / kasut
-Angkat telapak kaki yang sakit ke atas pangkuan
-Jangan membongkok, kerana berjalan bongkok boleh menekan daerah perut
-Perhatikan arah tekanan otot ketika terjadi serangan kejang: bila kejang menyebabkan jemari kaki dalam keadaan menguncup, gunakan tangan anda untuk secara perlahan-lahan menekan jemari kaki kearah atas sehingga membuka kembali.
-Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki agar aliran darah kembali lancar.

Serangan kekejangan akan menyebabkan penguncupan yang membuat otot menjadi singkat, terapi ke arah berlawanan dengan serangan kekejangan akan membantu membuat otot kembali memanjang, tetapi harus dilakukan dengan perlahan kerana gerakan secara paksa / tiba-tiba boleh berisiko merobek serabut otot itu.

Apa yang sebaiknya dilakukan apabila mengalami kejang / kram betis:

-Akan duduk atau bersandar pada dinding
-Secara perlahan-lahan, luruskan kembali lutut dengan bantuan tangan
-Jika lutut telah kembali lurus, urut betis untuk melancarkan peredaran darah
-Lakukan regangan kaki termasuk telapak kaki
-Meski kejang sudah reda, rehat dulu beberapa minit sebelum kembali aktif

Cara pencegahan kekejangan:

Menjaga keseimbangan cecair tubuh dengan cara banyak minum. Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air  sehari, termasuk 1 gelas sebelum tidur. Juga perbanyakan minum sebelum, selama dan sesudah olah raga.
Pengambilan makanan yang kaya kalsium, potasium dan magnesium. Oya, 1-2 pisang sehari dapat mencukupi keperluan potasium kita.
Bila sering mengalami kejang betis ketika tidur, maka perlu melakukan pelemasan otot betis sebelum tidur, tidur dengan posisi yang menghalang otot betis tertekan, usahakan agar jari-jari dan tapak kaki tidak menghadap ke bawah semasa tidur
Elakkan menggunakan kasut dengan tapak tinggi, jika terpaksa menggunakan tapak tinggi dalam masa yang lama, sesekali lepaskan agar jari kaki mempunyai peluang untuk berehat
Pilih kasut yang tak terlalu ketat di bahagian hujungnya, agar jari-jari kaki tidak terlalu tertekan apabila melangkah dan mengakibatkan kurang lancarnya peredaran darah
Lakukan olah raga jari kaki iaitu dengan menggerak-gerakkan jari kaki sambil berdiri / duduk santai
Sering menenggelamkan kaki / jari-jari kaki di air hangat dan mengurut agar aliran darah lancar.

Ha itulah antara  Punca, Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram. Selamat mencuba, jikalau sakit berterusan silalah berjumpa dengan doktor– Ramenpedas.com

Sumber: mechtadeera.wordpress

Incoming search terms:

 

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Kram kaki adalah berpunca daripada kesakitan  pada spasme otot di kaki yang timbul kerana otot mengecut dan menjadi terlalu keras.  Daerah yang paling sering mengalami masalah kram adalah otot betis di bawah dan di belakang lutut. jadi mari RP kongsikan  cara Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram;

Faktor-faktor Penyebab Kram pada kaki anda :

  1. Otot yang keletihan
  2. Penggunaan pada otot kaki yang berlebihan
  3. Kurangnya cecair elektrolit tubuh yang keluar melalui peluh
  4. Penumpukan asam laktat ( hasil metabolisme di otot )
  5. Terganggunya pengoksigenan tisu otot
  6. Terganggunya peredaran darah ke tisu otot

Apa yang harus dilakukan apabila tiba-tiba mengalami kejang / kram pada kaki:

-Cari tempat duduk / tempat bersandar
-Keluarkan alas kaki / kasut
-Angkat telapak kaki yang sakit ke atas pangkuan
-Jangan membongkok, kerana berjalan bongkok boleh menekan daerah perut
-Perhatikan arah tekanan otot ketika terjadi serangan kejang: bila kejang menyebabkan jemari kaki dalam keadaan menguncup, gunakan tangan anda untuk secara perlahan-lahan menekan jemari kaki kearah atas sehingga membuka kembali.
-Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki agar aliran darah kembali lancar.

Serangan kekejangan akan menyebabkan penguncupan yang membuat otot menjadi singkat, terapi ke arah berlawanan dengan serangan kekejangan akan membantu membuat otot kembali memanjang, tetapi harus dilakukan dengan perlahan kerana gerakan secara paksa / tiba-tiba boleh berisiko merobek serabut otot itu.

Apa yang sebaiknya dilakukan apabila mengalami kejang / kram betis:

-Akan duduk atau bersandar pada dinding
-Secara perlahan-lahan, luruskan kembali lutut dengan bantuan tangan
-Jika lutut telah kembali lurus, urut betis untuk melancarkan peredaran darah
-Lakukan regangan kaki termasuk telapak kaki
-Meski kejang sudah reda, rehat dulu beberapa minit sebelum kembali aktif

Cara pencegahan kekejangan:

Menjaga keseimbangan cecair tubuh dengan cara banyak minum. Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air  sehari, termasuk 1 gelas sebelum tidur. Juga perbanyakan minum sebelum, selama dan sesudah olah raga.
Pengambilan makanan yang kaya kalsium, potasium dan magnesium. Oya, 1-2 pisang sehari dapat mencukupi keperluan potasium kita.
Bila sering mengalami kejang betis ketika tidur, maka perlu melakukan pelemasan otot betis sebelum tidur, tidur dengan posisi yang menghalang otot betis tertekan, usahakan agar jari-jari dan tapak kaki tidak menghadap ke bawah semasa tidur
Elakkan menggunakan kasut dengan tapak tinggi, jika terpaksa menggunakan tapak tinggi dalam masa yang lama, sesekali lepaskan agar jari kaki mempunyai peluang untuk berehat
Pilih kasut yang tak terlalu ketat di bahagian hujungnya, agar jari-jari kaki tidak terlalu tertekan apabila melangkah dan mengakibatkan kurang lancarnya peredaran darah
Lakukan olah raga jari kaki iaitu dengan menggerak-gerakkan jari kaki sambil berdiri / duduk santai
Sering menenggelamkan kaki / jari-jari kaki di air hangat dan mengurut agar aliran darah lancar.

Ha itulah antara  Punca, Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram. Selamat mencuba, jikalau sakit berterusan silalah berjumpa dengan doktor– Ramenpedas.com

Sumber: mechtadeera.wordpress

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.