Home » ilmu Islam » Kesan Buruk Memakan Organ Dalaman Haiwan

Kesan Buruk Memakan Organ Dalaman Haiwan

Kesan Buruk Memakan Organ Dalaman Haiwan

Kesan Buruk Memakan Organ Dalaman Haiwan

Organ Dalaman Haiwan Memang Sedap kalau Dimakan Tambah-tambah hati Ayam Masak itam, Paru, Ataupun limpa Lembu Dan Jika kita Mengikut Sains Permakanan  Kita diajar dalam buku biologi, (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati Lembu Hati haiwan dan hati ayam. Sains juga menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang Tinggi Dan sangat diperlukan manusia.

Tetapi sebenarnya  Jika Mengikut Islam Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman.

Jadi Mana Satu Kita Nak Ikut? Nak ikut kafir ke nak ikut Nabi Muhammad ?

Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Jadi kepekatan toksin Dalan Hati Ayam adalah tinggi. makanlah kita toksin tersebut serta Makin bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku  Dan Kajian sains keluaran kafir ini.

Bukan Itu Saja makan Organ Dalam Ini Boleh Mengakibatkan Kita Benak Hati.. Dan Pelupa

Kebanyakan ayam di pasaran hari ini telah disuntik bahan kimia untuk mempercepat tumbesarannya kerana didorong oleh permintaan pasaran yang semakin meningkat. Bahan kimia yang berbahaya ini akan dikumpulkan di hati.

keburukan organ dalaman haiwan

Kandungan racun dalam hati:

– Antibiotik tylosin
– Penisilin
– Oxytetracycline
– Kanamycin.

Kandungan bahan kimia didalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan teratogenik, kesan karsinogenik Kesan teratogenik boleh menyebabkan kesan buruk kepada ibu mengandung, terutama kepada janin. Kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat. Manakala kesan Karsinogen boleh menyebabkan kanser. Ginjal juga merupakan organ penting dalam badan dan berfungsi untuk membuang sisa metabolisme dan racun dalam bentuk urin, yang kemudian dikeluarkan dari tubuh.

Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.

Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:

– Hati
– Paru-paru
– Perut
– Hempedal
– Buah pinggang
– Jantung
– Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
– Telur ikan

Jadi Kite Seharusnya Pandai Seimbangkan Antara Sains Dan Dan Juga Islam jika Ada Keperluan Untuk Memakan Organ Dalam Sememangnya Boleh.. Tapi Jangan Sampai Berlebihan Jika mampu elakkan Lebih Baik.. Elakkan

~Wallahualam -ramenpedas.com

Sumber : PeribadiRasulullah 

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

 

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Agar-agar memang sedap dan mudah untuk dimasak, ianya juga boleh ditambah pelbagai perisa, pewarna dan boleh diubah untuk menjadi pelbagai bentuk. Agar-agar juga sering dijadikan manisan dalam pelbagai acara keran ianaya amat mudah untuk dihasilkan. Ini ada resepi baru agar-agar yang cute sangat, pasti akan menjadi pilihan untuk majlis-majlis nanati.

Jadi mari RP kongsikan Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan; 

Cara membuatnya:

Cara 1 :

Pilih paling-paling  kurang 3 jenis buah yang berlainan warna, untuk nampak lebih cantik, tidak kisah  buah apa-apa pun sama ada buah tempatan atau bauah luar negara. Kemudian potongbuah tersebut dalam bemtuk dadu,  akan tetapi janganlah potong kecil-kecil sangat sebab nanti tak rasa pula buahnya.

 

agar-agar bintik hujan

Cara 2 :

Inilah adalah bahan rahsia yang paling penting, iaitu, acuan unik yang dimana akan menjadikan ia berbentuk bulat. Ianya boleh dibeli di kedai -kedai bakery berhampiran.

 

agar-agar bintik hujan

 

Cara 3 :

Setelah buah-buah tadi dipotong, bolehlah dimasukkan buah-buah tersebut ke dalam acuan seperti ini ye

 

Cara 4 :

Untuk bahan bagi agar-agar pula, hanya menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 250 ml air, 1/6 agar2 tali (jika hendak guna agar-agar serbuk pun boleh) dan gula 3-4 sudu, sukatan bahan ini hanya untuk 1 acuan sahaja. Jikalau ada banyak acuan bolehlah gandakan bahan tadi, Jikalau anda guna buah laici yang dalam tin tu, bolehlag gunakan air laici tersebut dan cuma perlu tambah je sedikit air untuk cukupkan sukatan.

Cara 5 :

Bahan-bahan  tadi hendaklah dimasak sehingga hancur dan sebati

 

agar-agar bintik hujan yg comel

 

Cara 6 :

Setelah bahn tadi masak tuangkan ke dalam acuan tadi perlahan-lahan, jikalau tidak nanti buah-buahan tersebut akan terkeluar dari lubang acuan tadi, tetapi jika terkeluar juga pandai-pandai la masukkan balik ke dalam acuan.

 

agar-agar unik

 

Cara 7 :

Paling penting, pastikan agar-agar tadi dituang hampir-hampir penuh atau 3/4 acuan, ini kerana  apabila acuan ditutup nanti air tersebut akan memenuhi ruang bulatan nanti, jadi ianya akan  menjadi bulat dan jikalau air tu keluar dari lubang kecil di atas acuan atas tu lagi elok.

 

agar-agar unik

 

Cara 8 :

Ini adalah  rupa agar-agar apabila sudah siap dan beku…nak masukkan ke dalam peti ais pun boleh. Comel dan unik kan.

Ha comel gilew kan agar-agar rintik hujan nih, mesti tetamu, ahli kelaurga akan menyukainya nanti. Selamat mencuba-Ramenpedas.com

Sumber: FB Yang Ida

Incoming search terms:

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

 

Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan

Agar-agar memang sedap dan mudah untuk dimasak, ianya juga boleh ditambah pelbagai perisa, pewarna dan boleh diubah untuk menjadi pelbagai bentuk. Agar-agar juga sering dijadikan manisan dalam pelbagai acara keran ianaya amat mudah untuk dihasilkan. Ini ada resepi baru agar-agar yang cute sangat, pasti akan menjadi pilihan untuk majlis-majlis nanati.

Jadi mari RP kongsikan Resepi Sedap Dan Ringkas Agar-Agar Bintik Hujan; 

Cara membuatnya:

Cara 1 :

Pilih paling-paling  kurang 3 jenis buah yang berlainan warna, untuk nampak lebih cantik, tidak kisah  buah apa-apa pun sama ada buah tempatan atau bauah luar negara. Kemudian potongbuah tersebut dalam bemtuk dadu,  akan tetapi janganlah potong kecil-kecil sangat sebab nanti tak rasa pula buahnya.

 

agar-agar bintik hujan

Cara 2 :

Inilah adalah bahan rahsia yang paling penting, iaitu, acuan unik yang dimana akan menjadikan ia berbentuk bulat. Ianya boleh dibeli di kedai -kedai bakery berhampiran.

 

agar-agar bintik hujan

 

Cara 3 :

Setelah buah-buah tadi dipotong, bolehlah dimasukkan buah-buah tersebut ke dalam acuan seperti ini ye

 

Cara 4 :

Untuk bahan bagi agar-agar pula, hanya menggunakan 3 bahan sahaja iaitu 250 ml air, 1/6 agar2 tali (jika hendak guna agar-agar serbuk pun boleh) dan gula 3-4 sudu, sukatan bahan ini hanya untuk 1 acuan sahaja. Jikalau ada banyak acuan bolehlah gandakan bahan tadi, Jikalau anda guna buah laici yang dalam tin tu, bolehlag gunakan air laici tersebut dan cuma perlu tambah je sedikit air untuk cukupkan sukatan.

Cara 5 :

Bahan-bahan  tadi hendaklah dimasak sehingga hancur dan sebati

 

agar-agar bintik hujan yg comel

 

Cara 6 :

Setelah bahn tadi masak tuangkan ke dalam acuan tadi perlahan-lahan, jikalau tidak nanti buah-buahan tersebut akan terkeluar dari lubang acuan tadi, tetapi jika terkeluar juga pandai-pandai la masukkan balik ke dalam acuan.

 

agar-agar unik

 

Cara 7 :

Paling penting, pastikan agar-agar tadi dituang hampir-hampir penuh atau 3/4 acuan, ini kerana  apabila acuan ditutup nanti air tersebut akan memenuhi ruang bulatan nanti, jadi ianya akan  menjadi bulat dan jikalau air tu keluar dari lubang kecil di atas acuan atas tu lagi elok.

 

agar-agar unik

 

Cara 8 :

Ini adalah  rupa agar-agar apabila sudah siap dan beku…nak masukkan ke dalam peti ais pun boleh. Comel dan unik kan.

Ha comel gilew kan agar-agar rintik hujan nih, mesti tetamu, ahli kelaurga akan menyukainya nanti. Selamat mencuba-Ramenpedas.com

Sumber: FB Yang Ida

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda

10 Resepi Chia Seeds yang Mudah Untuk Diet Harian Anda

 

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda

 

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda 

Umum mengetahui bahawa banyak kebaikan memakan Chia seeds untu diet harian anda, ianya amat bagus dan boleh menggantikan makanan yang berat seperti nasi, roti dn sebagainya. Ini adalah kerana apabila kita mencampurkan biji Chia seeds dalam makanan harian ianya dapat mengenyangkan kita.

Jadi mari RP kongsikan 10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda; 

 

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda

 

1. Puding almond dengan chia seeds

Bahan-bahan

  •  Bahan chia pudding
  • 4 sdk chia seeds
  • 250 ml susu almond
  • 1 1/2 sdk madu (tambahkan jika anda suka manis)
  • sedikit Garam
  •  bahan almond pudding
  • 750 ml susu almond
  • 150 ml air
  • 4 sdk gula pasir (tambahkan jika anda suka manis)
  • 1 bungkus agar2 biasa
  • sedikit Garam

Cara membuatnya

  • Chia pudding : letak chia seeds di dalam bekas bertutup. Tuang susu almond, kemudian masukkan madu dan garam, gaul sehingga sebati, Lakukan sehingga tiada ketulan. Chia seeds akan mengembang seperti selasih, simpan di dalam peti ais selama 4-5 jam.
  • Almond pudding : campur semua bahan, gaul rata dan masak diatas api sederhana sehingga mendidih. Tuang ke dalam acuan mengikut selera, sejukkan sebentar. Kemudian simpan dalam peti ais.
  • Sajikan almond pudding dengan chia pudding. Tambahkan buah-buhan jika suka

 

2. Fanta pudding with dragon fruit and chia seed

 

2. Fanta pudding with dragon fruit and chia seed

Bahan-bahan

  • 1/2 bungkus nutrijell strawberry
  • 1/2 bungkus agar-agar merah
  • 2-3 sendok makan gula pasir
  • 350 ml air fanta
  • 1 biji buah buah naga merah (diblender)
  • chia seed
  • susu pekat manis

cara membuatnya:

  • Panaskan air fanta dengan api sederhana , kemudian masukan buah naga merah yg sudah di blender halus tadi.
  • Masukan nutrijell dan agar agar, gaul sehingga  larut.
  • Masukkan gula pasir sambil digaul. Jika sudah panas dan larut. Matikan api  dan tunggu sampai buih agar-agar hilang.
  • Siapkan acuan pudding. rendamkan  chia seed, kemudian tuang pudding dan tunggu separuh keras (hangat)
  • Jika sudah separuh keras, tambahkan susu pekat manis. (jika dimasukkan susu semasa masih panas dan tidak separuh keras, susu akan jatuh ke bawah)
  • Masukkan ke Peti sejuk. Jika sudahjadi bolehlah dimakan.

 

. Air Buah-buahan Dengan Chia seeds

 

3. Air Buah-buahan Dengan Chia seeds

  • Bahan-bahan
  • 1 tin buah-buahan segar
  • 2 sdk chia seeds
  •  gula pasir
  • air minum

Cara membuatnya

  • Rendam chia seeds dengan air secukupnya, digaulkn dan dbiarkan sampai chia seeds mengembang
  • buka tin buah-buahan tadi.
  • Lalu campurkan chia seeds yang sudah direndam ke dalam air bersama buah-buahan tadi dan tambahkan lagi air dan gula mengikut selera. sejukkn dan siap untuk diminum.

 

4. Puding Jagung Chia Seed

 

4. Puding Jagung Chia Seed

Bahan-bahan

  • 2 bungkus nutrijel rasa strawberry 10gr
  • 2 sendok makan chia seed
  • 2 tin  jagung manis
  • 4 sendok makan gula pasir
  •  garam
  • 800 ml air

cara membutnya:

  • Rendamkan 2 sendok makan chia seed dengan air  dan biarkan selama 8-12 jam ini kerana semakin lama semakin mengembang cantik.
  • Masukan semua bahan-bahan (chia seed yang sudah mengembang, jagung dalam tin, serbuk nutrijel, gula pasir, garam) dan kemudian masak dengan api yang kecil, gual rata hingga sebati. Tunggu sehingga mendidih dan aakn menghasilkan bau yang  wangi.
  • Setelah mendidih biarkan selama 2 minit,Kemudian gaul rata dan siap untuk dimasukkan ke dalam acuan.
    biarkan sehingga keras dan boleh juga dimasukkan ke dalam peti ais jika ingin puding yang sejuk.

5. Chia Seeds Jelly

 

5. Chia Seeds Jelly

Bahan-bahan

  • 4 sachet serbuk jelly
  • air, gula
  • chia seed

Cara membuatnya:

  • Campur jelly, gula dan air mengikut arahan pada sachet jelly
  • Masak sampai mendidih dan gula menjadi larut
  • Taburkan chia seed di dasar acuan. Tuangkan jelly sedikit-sedikit
  • Setelah chia seed tertutupi semua oleh jelly biarkan sebentar sampai jelly menutupi seluruh chia seed, kemudian perlahan-lahan tuangkan sisa jelly ke dalam acuan
  • Setelah sudah sejuk. Masukkan ke dalam peti ais. Sejukkan. Siap disajikan

 

6. Chia seed pudding

 

6. Chia seed pudding

Bahan-bahan

  • 300 ml air
  • 3 sdk chia seed
  • Pudding
  • 400 ml susu segar
  • 75 gram gula
  • 1/2 pack agar-agar putih
  • 1/2 sdk jelly putih
  • nata de coco  dan hirisan buah

cara membuatnya

  • Chia Seeds harus direndamkan dengan air dulu selama lebih kurang 3 jam.
  • Panaskan susu, gula, santan, jelly dan agar-agar gaul  sehingga mendidih.
  • Masukan pudding yg sudah masak ke dalam gelas /cup dan tunggu sehingga ianya mengeras, kemudian bolehlah dimasukan chia seed yg sudah di rendam dengan air tadi dan campurkan juga nata de coco, irisan buah agar lebih cantik.

 

7. Tropical fruit Chia seed Pudding

 

7. Tropical fruit Chia seed Pudding

Bahan-bahan

  • 4 sd chia seeds
  • 250 ml susu cair/susu almond/yogurt cair
  •  Yogurt (thick & creamy)
  •  Buah-buahan

Cara membuatnya;

  • Rendam biji chia seeds dalam mangkuk yang berisi susu cair/susu almond/yogurt cair. Diamkan sekitar 4-5 jam dalam di dalam peti ais.
  • Setelah di rendam, chia akan mengembang s
  • Dan biji chia siap untuk ditambahkan dengan topping yang mengikut selera anda. Boleh ditambahkan dengan potongan buah, yogurt, dan kacang-kacangan.

 

8. Tomato ceria chia seed

 

8. Tomato ceria chia seed

Bahan-bahan

  • 4 biji buah tomato
  • 1 sdm palm sugar
  • 1 1/2 sdm madu
  • 1 sdm chia seed

 

cara membuatnya: 

  • Potong tomato berukuran one bite size (masuk ke mulut dalam 1 kali gigitan sahaja)
  • Gaul rata tomato dengan madu, lalu taburi dengan palm sugar dan terakhir taburi dengan chia seed di atasnya. Sejukkan di dalam peti ais sebelum menghidangkannya.

9. Chia seed, blueberry & almond milk smoothie

 

9. Chia seed, blueberry & almond milk smoothie

Bahan-bahan

  • 1 cup almond milk* ataupun boleh pakai susu apa-apa pun
  • 1 sendok makan chia seed
  • 1/2 sendok makan madu
  • 1/2 potong pisang cavendish
  • 1 sendok makan frozen blueberry

cara membuatnya

  • Blender semua bahan diatas tadi.
  • sedia untuk diminum.

 

10. Healthy Breakfast

 

10. Healthy Breakfast

Bahan-bahan

  • 1 cup Yogurt jenama ikut suka (Sweet Plain)
  • 2 sdk Granola /oat
  • 2 sdm Chia seeds
  • 5 biji buah stawberry

cara membuatnya:

  • Cuci bersih buah Stawberry segar lalu dibuang tangkainya
  • Kemudian  masukan Yogurt 1 cup lalu ditaburkan Granola / oat secara merata
  • Lalu redam Chia seeds selama 1 mjnit dan apabila sudah kembang bolehlah dimasukkan ke dalam mangkuk berisi Yogurt dan Granola tadi.

 

Haa itulah antara resepi bagi menikmati chia seeds, selamat mencuba-Ramenpedas.com

 

Jap2 kalau nk beli  chiaseed pun boleh wassap no bawah nih… oke!!!! yang penting murah!!

Sumber: Cookpad.com

 

Incoming search terms:

 

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda

 

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda 

Umum mengetahui bahawa banyak kebaikan memakan Chia seeds untu diet harian anda, ianya amat bagus dan boleh menggantikan makanan yang berat seperti nasi, roti dn sebagainya. Ini adalah kerana apabila kita mencampurkan biji Chia seeds dalam makanan harian ianya dapat mengenyangkan kita.

Jadi mari RP kongsikan 10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda; 

 

10 Resepi Chia Seeds Yang Mudah Untuk Diet Harian Anda

 

1. Puding almond dengan chia seeds

Bahan-bahan

  •  Bahan chia pudding
  • 4 sdk chia seeds
  • 250 ml susu almond
  • 1 1/2 sdk madu (tambahkan jika anda suka manis)
  • sedikit Garam
  •  bahan almond pudding
  • 750 ml susu almond
  • 150 ml air
  • 4 sdk gula pasir (tambahkan jika anda suka manis)
  • 1 bungkus agar2 biasa
  • sedikit Garam

Cara membuatnya

  • Chia pudding : letak chia seeds di dalam bekas bertutup. Tuang susu almond, kemudian masukkan madu dan garam, gaul sehingga sebati, Lakukan sehingga tiada ketulan. Chia seeds akan mengembang seperti selasih, simpan di dalam peti ais selama 4-5 jam.
  • Almond pudding : campur semua bahan, gaul rata dan masak diatas api sederhana sehingga mendidih. Tuang ke dalam acuan mengikut selera, sejukkan sebentar. Kemudian simpan dalam peti ais.
  • Sajikan almond pudding dengan chia pudding. Tambahkan buah-buhan jika suka

 

2. Fanta pudding with dragon fruit and chia seed

 

2. Fanta pudding with dragon fruit and chia seed

Bahan-bahan

  • 1/2 bungkus nutrijell strawberry
  • 1/2 bungkus agar-agar merah
  • 2-3 sendok makan gula pasir
  • 350 ml air fanta
  • 1 biji buah buah naga merah (diblender)
  • chia seed
  • susu pekat manis

cara membuatnya:

  • Panaskan air fanta dengan api sederhana , kemudian masukan buah naga merah yg sudah di blender halus tadi.
  • Masukan nutrijell dan agar agar, gaul sehingga  larut.
  • Masukkan gula pasir sambil digaul. Jika sudah panas dan larut. Matikan api  dan tunggu sampai buih agar-agar hilang.
  • Siapkan acuan pudding. rendamkan  chia seed, kemudian tuang pudding dan tunggu separuh keras (hangat)
  • Jika sudah separuh keras, tambahkan susu pekat manis. (jika dimasukkan susu semasa masih panas dan tidak separuh keras, susu akan jatuh ke bawah)
  • Masukkan ke Peti sejuk. Jika sudahjadi bolehlah dimakan.

 

. Air Buah-buahan Dengan Chia seeds

 

3. Air Buah-buahan Dengan Chia seeds

  • Bahan-bahan
  • 1 tin buah-buahan segar
  • 2 sdk chia seeds
  •  gula pasir
  • air minum

Cara membuatnya

  • Rendam chia seeds dengan air secukupnya, digaulkn dan dbiarkan sampai chia seeds mengembang
  • buka tin buah-buahan tadi.
  • Lalu campurkan chia seeds yang sudah direndam ke dalam air bersama buah-buahan tadi dan tambahkan lagi air dan gula mengikut selera. sejukkn dan siap untuk diminum.

 

4. Puding Jagung Chia Seed

 

4. Puding Jagung Chia Seed

Bahan-bahan

  • 2 bungkus nutrijel rasa strawberry 10gr
  • 2 sendok makan chia seed
  • 2 tin  jagung manis
  • 4 sendok makan gula pasir
  •  garam
  • 800 ml air

cara membutnya:

  • Rendamkan 2 sendok makan chia seed dengan air  dan biarkan selama 8-12 jam ini kerana semakin lama semakin mengembang cantik.
  • Masukan semua bahan-bahan (chia seed yang sudah mengembang, jagung dalam tin, serbuk nutrijel, gula pasir, garam) dan kemudian masak dengan api yang kecil, gual rata hingga sebati. Tunggu sehingga mendidih dan aakn menghasilkan bau yang  wangi.
  • Setelah mendidih biarkan selama 2 minit,Kemudian gaul rata dan siap untuk dimasukkan ke dalam acuan.
    biarkan sehingga keras dan boleh juga dimasukkan ke dalam peti ais jika ingin puding yang sejuk.

5. Chia Seeds Jelly

 

5. Chia Seeds Jelly

Bahan-bahan

  • 4 sachet serbuk jelly
  • air, gula
  • chia seed

Cara membuatnya:

  • Campur jelly, gula dan air mengikut arahan pada sachet jelly
  • Masak sampai mendidih dan gula menjadi larut
  • Taburkan chia seed di dasar acuan. Tuangkan jelly sedikit-sedikit
  • Setelah chia seed tertutupi semua oleh jelly biarkan sebentar sampai jelly menutupi seluruh chia seed, kemudian perlahan-lahan tuangkan sisa jelly ke dalam acuan
  • Setelah sudah sejuk. Masukkan ke dalam peti ais. Sejukkan. Siap disajikan

 

6. Chia seed pudding

 

6. Chia seed pudding

Bahan-bahan

  • 300 ml air
  • 3 sdk chia seed
  • Pudding
  • 400 ml susu segar
  • 75 gram gula
  • 1/2 pack agar-agar putih
  • 1/2 sdk jelly putih
  • nata de coco  dan hirisan buah

cara membuatnya

  • Chia Seeds harus direndamkan dengan air dulu selama lebih kurang 3 jam.
  • Panaskan susu, gula, santan, jelly dan agar-agar gaul  sehingga mendidih.
  • Masukan pudding yg sudah masak ke dalam gelas /cup dan tunggu sehingga ianya mengeras, kemudian bolehlah dimasukan chia seed yg sudah di rendam dengan air tadi dan campurkan juga nata de coco, irisan buah agar lebih cantik.

 

7. Tropical fruit Chia seed Pudding

 

7. Tropical fruit Chia seed Pudding

Bahan-bahan

  • 4 sd chia seeds
  • 250 ml susu cair/susu almond/yogurt cair
  •  Yogurt (thick & creamy)
  •  Buah-buahan

Cara membuatnya;

  • Rendam biji chia seeds dalam mangkuk yang berisi susu cair/susu almond/yogurt cair. Diamkan sekitar 4-5 jam dalam di dalam peti ais.
  • Setelah di rendam, chia akan mengembang s
  • Dan biji chia siap untuk ditambahkan dengan topping yang mengikut selera anda. Boleh ditambahkan dengan potongan buah, yogurt, dan kacang-kacangan.

 

8. Tomato ceria chia seed

 

8. Tomato ceria chia seed

Bahan-bahan

  • 4 biji buah tomato
  • 1 sdm palm sugar
  • 1 1/2 sdm madu
  • 1 sdm chia seed

 

cara membuatnya: 

  • Potong tomato berukuran one bite size (masuk ke mulut dalam 1 kali gigitan sahaja)
  • Gaul rata tomato dengan madu, lalu taburi dengan palm sugar dan terakhir taburi dengan chia seed di atasnya. Sejukkan di dalam peti ais sebelum menghidangkannya.

9. Chia seed, blueberry & almond milk smoothie

 

9. Chia seed, blueberry & almond milk smoothie

Bahan-bahan

  • 1 cup almond milk* ataupun boleh pakai susu apa-apa pun
  • 1 sendok makan chia seed
  • 1/2 sendok makan madu
  • 1/2 potong pisang cavendish
  • 1 sendok makan frozen blueberry

cara membuatnya

  • Blender semua bahan diatas tadi.
  • sedia untuk diminum.

 

10. Healthy Breakfast

 

10. Healthy Breakfast

Bahan-bahan

  • 1 cup Yogurt jenama ikut suka (Sweet Plain)
  • 2 sdk Granola /oat
  • 2 sdm Chia seeds
  • 5 biji buah stawberry

cara membuatnya:

  • Cuci bersih buah Stawberry segar lalu dibuang tangkainya
  • Kemudian  masukan Yogurt 1 cup lalu ditaburkan Granola / oat secara merata
  • Lalu redam Chia seeds selama 1 mjnit dan apabila sudah kembang bolehlah dimasukkan ke dalam mangkuk berisi Yogurt dan Granola tadi.

 

Haa itulah antara resepi bagi menikmati chia seeds, selamat mencuba-Ramenpedas.com

 

Jap2 kalau nk beli  chiaseed pun boleh wassap no bawah nih… oke!!!! yang penting murah!!

Sumber: Cookpad.com

 

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *