Home » kecantikan » Tips Untuk Kurus Paling Berkesan

Tips Untuk Kurus Paling Berkesan

 

 

Tips Untuk Kurus Paling Berkesan

Tips Untuk Kurus Paling Berkesan

Tips yang PP cuba kongsikan antara TERMURAH tanpa perlu bergantung kepada mana-mana ubat dan modal yang perlu anda ada hanyalah TEKAD, AZAM dan KESUNGGUHAN.
Berikut adalah yang ingin PP kongsikan;

1 – Tahu dahulu BMI badan. Sebelum mengurangkan berat badan, anda harus membuat kira-kira. Berapa kilogram yang perlu anda kurangkan.

Untuk ukur BMI anda boleh semak http://www.nhs.uk/Tools/Pages/Healthyweightcalculator.aspx.

 

tips untuk kurus

 

Dah tahu BMI dan berat ideal manakah yang sesuai dengan anda, ia lebih mudah.

2 – Makanlah nasi. Jangan pernah berangan dan cuba tinggalkan nasi jika anda merupakan melayu sejati yang sangat cinta dan sukar menolak apabila nasi terhidang di depan mata. Makan jangan tak makan.

Cuma syaratnya, ambillah nasi dengan kuantiti segenggam. Ingat! Segenggam sahaja… jangan tipu-tipu. Dan makanlah nasi.
3 – Tinggalkan air manis. Ini yang sukar dilaksanakan. Ada yang diet dah ok, nasi segenggam, ayam bakar, makanan kurang garam. Tapi last sekali minum teh ais kaw-kaw manis. Tak jadi.

Untuk makluman berpantang air manis dalam bulan pertama. HENTIkan ambilan air manis dan ia akan banyak save your calory untuk selanjutnya.

Minumlah air putih yang kita tahu sebagai free kalori. Ucapkan selamat tinggal kepada air-air manis dan minumlah air putih! , Jus boleh minum?

BOLEH. Tapi jus tanpa gula, tanpa susu, tanpa sirap.

4 – Makanan bergoreng. Ini antara perkara yang sukar ditinggalkan oleh orang yang nak diet.
Tinggalkan apa sahaja makanan bergoreng termasuk kuih-kuih bergoreng macam karipap, donut, goreng pisang. Dan apa saja yang terlekat dengan kuantiti minyak yang banyak,
Tinggalkan untuk sementara waktu… boleh kan?

Gantikan dengan PAU, agar-agar dan kek tapi dengan kuantiti gula yang sedikit dan tidaklah dimakan terlalu banyak.

Protein yang anda ambil pastikan hanya daripada rebus dan panggang sahaja.

Kurang minyak, kurang lemak.

Roti canai untuk sarapan? Tinggalkan!

5 – Tinggalkan makanan ringan. Walaupun namanya makanan ringan, hakikatnya ia BERAT untuk kalori anda seharian.

Kerepek ubi, keropok-keropok yang selalu di makan ketika menonton perlawanan bola sepak atau selalu anda jadikan hi-tea, minta tinggalkan.

Kandungan garam di dalam makanan tersebut agak tinggi seeloknya ditinggalkan. Dan gantikan dengan makanan yang lebih baik.

sebagai inisiatif kurma sebagai gantinya. Kismis dan madu. Cubalah…

6 – Makanan bersantan. tolong kurangkan… Nak makan juga boleh tak ada masalah. Cuma kurangkan kuantitinya.

Baik ini adalah secara ringkas perkongsian tentang pemakanan yang boleh membantu kita kurus. Harap tips ini membantu. Cuba lah!
Ingat untuk mengurangkan berat badan , 70% adalah daripada gaya pemakanan dan hanya 30% daripada senaman.

Paham Tak?? Selamat Mencuba!! Nota: Jangan Terlalu Paksa Diri Stress Adalah Punca Anda Makan Lebih Banyak So rilex jewww-PaliPali.net

sumber : kachipemas blogspot

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Bahaya Kulit Bayi Bertukar Oren Akibat Makan Puree??

Bahaya Kulit Bayi Bertukar Oren Akibat Makan Puree??

Bahaya Kulit Bayi Bertukar Oren Akibat Makan Puree??

Bahaya Kulit Bayi Bertukar Oren Akibat Makan Puree??

Baru-baru ini viral di sosial media tentang artikel  kulit bayi yang bertukar Warna oren.. Bunyinya macam pelik dan mustahil tapi ianya benar dan mampu terjadi akibat makanan yang  tidak seimbang.. jadi jom kite Baca penjelasan lanjut dari Dr. Aishah

Berikut adalah sebab dan mengapa Simtom  carotenosis terjadi..

 

bayi oren

 

BAYI OREN

Jarang tetapi ada!

Hari ini di klinik berjumpa dengan seorang ibu membawa bayinya berumur 9 bulan kerana kulit anaknya bertukar menjadi oren.

Ye betul, bukan kuning tetapi OREN.

Setelah tanya dengan lebih mendalam, rupanya si ibu ni suka buat puree untuk bayinya tu. Hari2 buat puree carrot dan pumpkin sahaja.

Sekarang kan ibu2 lebih senang buat makanan homefood sendiri kan. Simpan freeze kan dlm peti macam2 jenis puree. Tetapi banyak terlepas pandang bahawa puree yang di buat itu hanyalah berasaskan SAYUR dan BUAH sahaja.

Jadi pagi petang siang malam si ibu ni suapkan anak dengan puree carrot dan pumpkin. Hanya ini sahaja.Tak bagi nasi, atau bubur, ikan bilis ke ayam ke tiada .

Harapannya supaya si anak makan pemakanan yg sihat. Tetapi ramai lupa tentang KESEDERHANAAN. Makan sayur sahaja hari2 juga anak akan tak sihat!

Lama lama disebabkan overdose carrot dan pumpkin ni, kulit anak bertukar menjadi OREN.

Ini dipanggil carotenosis.

Carotenosis bermaksud kandungan pigmen oren yang tinggi dalam badan menyebabkan ia akan dikeluarkan melalui peluh dan kencing, dan kemudian akan meresap dalam kulit.

Jadi tempat yang paling tinggi berpeluh dan lembap akan lebih tinggi warna orennya seperti tapak tangan dan tapak kaki.

Sekarang terpaksalah berhentikan anaknya dari makan carrot dan apa2 jenis sayur yang tinggi carotenoids.

Ni saya bagi list diruangan komen makanan yang tinggi carotenoids. Yang ni yang biasa kita suka bagi, tetapi banyak lagi sebenarnya bolehla google.

Moral of the story, seimbangkanlah makanan untuk bayi kita. Jangan terlalu ikut trend makan puree sayur dan buah sahaja sehingga lupa untuk kenalkan anak dengan nasi, ayam, daging dan sebagainya.

Boleh baik ke?

Boleh..ambil masa berminggu/bulan untuk kulit anak kembali warna asal.

Dr. Aishah
013.972.5629

Punca kulit bayi bertukar oren

RP jugak nak kongsikan sedikit petikam dari Doctor luar Negara.. 

Carotene is a precursor of vitamin a and the yellow color comes from a build-up of carotene from the ingestion of yellow vegetables like squash and carrots. It is totally harmless and you can differentiate it from jaundice by looking at the whites of the eyes. If they are also yellow, it is jaundice. Decrease intake of yellow veggies

ini bermakna penyakit ini memang wujud.. jadi berserdehanalah.. dalam memberi makanam terhadap anak-anak, pelbagaikan makanan mereka mengikut kesesuaian, protein juga penting bukan sayur sayuran dan buah buahan sahaja…

Sumber FB : Aishah Alsagoff – Ramenpedas.com

 

Incoming search terms:

Bahaya Kulit Bayi Bertukar Oren Akibat Makan Puree??

Bahaya Kulit Bayi Bertukar Oren Akibat Makan Puree??

Baru-baru ini viral di sosial media tentang artikel  kulit bayi yang bertukar Warna oren.. Bunyinya macam pelik dan mustahil tapi ianya benar dan mampu terjadi akibat makanan yang  tidak seimbang.. jadi jom kite Baca penjelasan lanjut dari Dr. Aishah

Berikut adalah sebab dan mengapa Simtom  carotenosis terjadi..

 

bayi oren

 

BAYI OREN

Jarang tetapi ada!

Hari ini di klinik berjumpa dengan seorang ibu membawa bayinya berumur 9 bulan kerana kulit anaknya bertukar menjadi oren.

Ye betul, bukan kuning tetapi OREN.

Setelah tanya dengan lebih mendalam, rupanya si ibu ni suka buat puree untuk bayinya tu. Hari2 buat puree carrot dan pumpkin sahaja.

Sekarang kan ibu2 lebih senang buat makanan homefood sendiri kan. Simpan freeze kan dlm peti macam2 jenis puree. Tetapi banyak terlepas pandang bahawa puree yang di buat itu hanyalah berasaskan SAYUR dan BUAH sahaja.

Jadi pagi petang siang malam si ibu ni suapkan anak dengan puree carrot dan pumpkin. Hanya ini sahaja.Tak bagi nasi, atau bubur, ikan bilis ke ayam ke tiada .

Harapannya supaya si anak makan pemakanan yg sihat. Tetapi ramai lupa tentang KESEDERHANAAN. Makan sayur sahaja hari2 juga anak akan tak sihat!

Lama lama disebabkan overdose carrot dan pumpkin ni, kulit anak bertukar menjadi OREN.

Ini dipanggil carotenosis.

Carotenosis bermaksud kandungan pigmen oren yang tinggi dalam badan menyebabkan ia akan dikeluarkan melalui peluh dan kencing, dan kemudian akan meresap dalam kulit.

Jadi tempat yang paling tinggi berpeluh dan lembap akan lebih tinggi warna orennya seperti tapak tangan dan tapak kaki.

Sekarang terpaksalah berhentikan anaknya dari makan carrot dan apa2 jenis sayur yang tinggi carotenoids.

Ni saya bagi list diruangan komen makanan yang tinggi carotenoids. Yang ni yang biasa kita suka bagi, tetapi banyak lagi sebenarnya bolehla google.

Moral of the story, seimbangkanlah makanan untuk bayi kita. Jangan terlalu ikut trend makan puree sayur dan buah sahaja sehingga lupa untuk kenalkan anak dengan nasi, ayam, daging dan sebagainya.

Boleh baik ke?

Boleh..ambil masa berminggu/bulan untuk kulit anak kembali warna asal.

Dr. Aishah
013.972.5629

Punca kulit bayi bertukar oren

RP jugak nak kongsikan sedikit petikam dari Doctor luar Negara.. 

Carotene is a precursor of vitamin a and the yellow color comes from a build-up of carotene from the ingestion of yellow vegetables like squash and carrots. It is totally harmless and you can differentiate it from jaundice by looking at the whites of the eyes. If they are also yellow, it is jaundice. Decrease intake of yellow veggies

ini bermakna penyakit ini memang wujud.. jadi berserdehanalah.. dalam memberi makanam terhadap anak-anak, pelbagaikan makanan mereka mengikut kesesuaian, protein juga penting bukan sayur sayuran dan buah buahan sahaja…

Sumber FB : Aishah Alsagoff – Ramenpedas.com

 

Incoming search terms:

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

 

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Kram kaki adalah berpunca daripada kesakitan  pada spasme otot di kaki yang timbul kerana otot mengecut dan menjadi terlalu keras.  Daerah yang paling sering mengalami masalah kram adalah otot betis di bawah dan di belakang lutut. jadi mari RP kongsikan  cara Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram;

Faktor-faktor Penyebab Kram pada kaki anda :

  1. Otot yang keletihan
  2. Penggunaan pada otot kaki yang berlebihan
  3. Kurangnya cecair elektrolit tubuh yang keluar melalui peluh
  4. Penumpukan asam laktat ( hasil metabolisme di otot )
  5. Terganggunya pengoksigenan tisu otot
  6. Terganggunya peredaran darah ke tisu otot

Apa yang harus dilakukan apabila tiba-tiba mengalami kejang / kram pada kaki:

-Cari tempat duduk / tempat bersandar
-Keluarkan alas kaki / kasut
-Angkat telapak kaki yang sakit ke atas pangkuan
-Jangan membongkok, kerana berjalan bongkok boleh menekan daerah perut
-Perhatikan arah tekanan otot ketika terjadi serangan kejang: bila kejang menyebabkan jemari kaki dalam keadaan menguncup, gunakan tangan anda untuk secara perlahan-lahan menekan jemari kaki kearah atas sehingga membuka kembali.
-Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki agar aliran darah kembali lancar.

Serangan kekejangan akan menyebabkan penguncupan yang membuat otot menjadi singkat, terapi ke arah berlawanan dengan serangan kekejangan akan membantu membuat otot kembali memanjang, tetapi harus dilakukan dengan perlahan kerana gerakan secara paksa / tiba-tiba boleh berisiko merobek serabut otot itu.

Apa yang sebaiknya dilakukan apabila mengalami kejang / kram betis:

-Akan duduk atau bersandar pada dinding
-Secara perlahan-lahan, luruskan kembali lutut dengan bantuan tangan
-Jika lutut telah kembali lurus, urut betis untuk melancarkan peredaran darah
-Lakukan regangan kaki termasuk telapak kaki
-Meski kejang sudah reda, rehat dulu beberapa minit sebelum kembali aktif

Cara pencegahan kekejangan:

Menjaga keseimbangan cecair tubuh dengan cara banyak minum. Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air  sehari, termasuk 1 gelas sebelum tidur. Juga perbanyakan minum sebelum, selama dan sesudah olah raga.
Pengambilan makanan yang kaya kalsium, potasium dan magnesium. Oya, 1-2 pisang sehari dapat mencukupi keperluan potasium kita.
Bila sering mengalami kejang betis ketika tidur, maka perlu melakukan pelemasan otot betis sebelum tidur, tidur dengan posisi yang menghalang otot betis tertekan, usahakan agar jari-jari dan tapak kaki tidak menghadap ke bawah semasa tidur
Elakkan menggunakan kasut dengan tapak tinggi, jika terpaksa menggunakan tapak tinggi dalam masa yang lama, sesekali lepaskan agar jari kaki mempunyai peluang untuk berehat
Pilih kasut yang tak terlalu ketat di bahagian hujungnya, agar jari-jari kaki tidak terlalu tertekan apabila melangkah dan mengakibatkan kurang lancarnya peredaran darah
Lakukan olah raga jari kaki iaitu dengan menggerak-gerakkan jari kaki sambil berdiri / duduk santai
Sering menenggelamkan kaki / jari-jari kaki di air hangat dan mengurut agar aliran darah lancar.

Ha itulah antara  Punca, Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram. Selamat mencuba, jikalau sakit berterusan silalah berjumpa dengan doktor– Ramenpedas.com

Sumber: mechtadeera.wordpress

Incoming search terms:

 

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram

Kram kaki adalah berpunca daripada kesakitan  pada spasme otot di kaki yang timbul kerana otot mengecut dan menjadi terlalu keras.  Daerah yang paling sering mengalami masalah kram adalah otot betis di bawah dan di belakang lutut. jadi mari RP kongsikan  cara Ketahui Punca Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram;

Faktor-faktor Penyebab Kram pada kaki anda :

  1. Otot yang keletihan
  2. Penggunaan pada otot kaki yang berlebihan
  3. Kurangnya cecair elektrolit tubuh yang keluar melalui peluh
  4. Penumpukan asam laktat ( hasil metabolisme di otot )
  5. Terganggunya pengoksigenan tisu otot
  6. Terganggunya peredaran darah ke tisu otot

Apa yang harus dilakukan apabila tiba-tiba mengalami kejang / kram pada kaki:

-Cari tempat duduk / tempat bersandar
-Keluarkan alas kaki / kasut
-Angkat telapak kaki yang sakit ke atas pangkuan
-Jangan membongkok, kerana berjalan bongkok boleh menekan daerah perut
-Perhatikan arah tekanan otot ketika terjadi serangan kejang: bila kejang menyebabkan jemari kaki dalam keadaan menguncup, gunakan tangan anda untuk secara perlahan-lahan menekan jemari kaki kearah atas sehingga membuka kembali.
-Apabila kekejangan telah reda, urut tapak kaki agar aliran darah kembali lancar.

Serangan kekejangan akan menyebabkan penguncupan yang membuat otot menjadi singkat, terapi ke arah berlawanan dengan serangan kekejangan akan membantu membuat otot kembali memanjang, tetapi harus dilakukan dengan perlahan kerana gerakan secara paksa / tiba-tiba boleh berisiko merobek serabut otot itu.

Apa yang sebaiknya dilakukan apabila mengalami kejang / kram betis:

-Akan duduk atau bersandar pada dinding
-Secara perlahan-lahan, luruskan kembali lutut dengan bantuan tangan
-Jika lutut telah kembali lurus, urut betis untuk melancarkan peredaran darah
-Lakukan regangan kaki termasuk telapak kaki
-Meski kejang sudah reda, rehat dulu beberapa minit sebelum kembali aktif

Cara pencegahan kekejangan:

Menjaga keseimbangan cecair tubuh dengan cara banyak minum. Minum sekurang-kurangnya 6-8 gelas air  sehari, termasuk 1 gelas sebelum tidur. Juga perbanyakan minum sebelum, selama dan sesudah olah raga.
Pengambilan makanan yang kaya kalsium, potasium dan magnesium. Oya, 1-2 pisang sehari dapat mencukupi keperluan potasium kita.
Bila sering mengalami kejang betis ketika tidur, maka perlu melakukan pelemasan otot betis sebelum tidur, tidur dengan posisi yang menghalang otot betis tertekan, usahakan agar jari-jari dan tapak kaki tidak menghadap ke bawah semasa tidur
Elakkan menggunakan kasut dengan tapak tinggi, jika terpaksa menggunakan tapak tinggi dalam masa yang lama, sesekali lepaskan agar jari kaki mempunyai peluang untuk berehat
Pilih kasut yang tak terlalu ketat di bahagian hujungnya, agar jari-jari kaki tidak terlalu tertekan apabila melangkah dan mengakibatkan kurang lancarnya peredaran darah
Lakukan olah raga jari kaki iaitu dengan menggerak-gerakkan jari kaki sambil berdiri / duduk santai
Sering menenggelamkan kaki / jari-jari kaki di air hangat dan mengurut agar aliran darah lancar.

Ha itulah antara  Punca, Cara Rawatan dan Cara Untuk Mengatasi Kaki Kram. Selamat mencuba, jikalau sakit berterusan silalah berjumpa dengan doktor– Ramenpedas.com

Sumber: mechtadeera.wordpress

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

Ramai ibu-ibu sekarang rajin untuk buat bubur nasi untuk anak-anak yng msih kecil unuk dijadikan rutin makanan harian, Tetapi zaman sekarang ini rata-rata ibu-ibu zaman sekarang semuanya mempunyai kerja dn kadang-kala tiada masa untuk masak bubur untuk anak-anak. Masak bubur nasi  nih memang remeh sikit kerana nak tunggu  beras tu lembik menjadi bubur memang agak lambat.

Jadi mari RP kongsikan Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi untuk anda;

 

Tips Mudah Dan Cepat Untuk Buat Bubur Nasi

  1. Mula-mula Basuh beras bersih-bersih dan  tak payah tos; ir basuhan tu

bubur nasi

 

  • Kemudan isi beras tadi ke dalam bekas dan letakkan sedikit air bersama beras. Lepas itu Frozenkan beras dengan bersama sedikit air tadi dalam peti ais bahagian beku. Boleh guna 2 cawan beras untuk dijadikn stok bagi 5-6 hari.

bubur nasi

  • Bila tiba hari hendak masak, terus boleh  keluarkan dari peti ais dan masukkan ke dalam periuk tambah dan air. Yang beras beku tu biarkan je sekali. Jikalau nak letak bahan-bahan seperti  (ayam dan sayur) boleh letak siap-siap sebab beras ni terlalu cepat kembang.

tips masak bubur nasi

  • Semasa masak untuk minit pertama. Api mestilah sederhana jew.
  • Apabila sampai ke minit ke 7.  dah siap dah jadi bubur. Kalau kuantiti banyak memang kurang dari 15 minit bubur akan siap. Selamat mencuba. Cepat je siap dalam masa 7 minit.

tips masak bubur nasi

  • Apabila sudah sejuk lagi cantik rupa dia sebab pekat dan halus apabila beras jadi kembang

 

tips masak bubur nasi mudah

 

haa senang jekan , lepasni bolehlah buat banyak-banyak untuk dijadikan stok simpanan untuk kegunaan harian. bolehlah cuba tips ini untuk buat bubur nasi yang cepat masak. –Ramenpeds.com

Sumber: FB Nor Sakinah Md Zainal

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.