Home » parenting » Petua Anak Sembelit

Petua Anak Sembelit

Tips Merawat Anak Sembelit

 

Petua Anak Sembelit

Rasanya ramai antara kita yang mengalami masalah anak yang sukar membuang air besar,
Mungkin ada yang baby yang kadang-kadang sampai 4-5 hari..

Ada masa terpaksa mengunakan cecair yang di beli di farmasi,akibat risau terlalu lama
anak anda tidak membuang air besar…

Tips Merawat Anak Sembelit

 

SEBAB BERLAKU

Kemungkinan ia terjadi kerana susu tepung yang anda beri tidak sesuai dengan baby..
Tapi ramai ke yang tahu bab susu ni?rasanya ramai juga antara kita dah mencuba pelbagai,
Jenis susu dan dah naik jemu ingin mencuba..yang terbaik adalah susu ibu,tapi di zaman..
Sekarang ini kebanyakan wanita terpaksa memberi susu tepung kepada baby atas faktor
Kerja..dan ada setengah wanita tidak mempunyai susu badan yang boleh bertahan lama..

Petua Anak Sembelit

CARA PENYELESAIAN

 

Disini PP nak kongsikan sedikit petua orang dulu2,iaitu campurkan sedikit tepung ubi ke dalam susu anak anda,kerana kita tahu TEPUNG UBI ini sifatnya licin..mungkin di sebabkan itu ia memudahkan pembuangan..

Caranya: Bancuh satu sudu TEPUNG UBI dalam susu anak.  Maknanya kena kurang satu sudu susu dan tambah 1 sudu TEPUNG UBI tapi jangan menggunakan air yang terlalu panas takut TEPUNG UBI tu mengeras… tak perlu lah letak setiap kali baby minum susu..dalam sehari anda letak la sekali..

PP harap cuba la petua ni..petua Ini Mengikut Keserasian Setiap bayi Jugak.. tapi tidak salah mencuba

ramenpedas.com

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Kebaikkan Rawatan Rendaman Kaki Bersama Ais Batu

Kebaikan Rawatan Rendaman Kaki Bersama Ais Batu

Kebaikkan Rawatan Rendaman Kaki Bersama Ais Batu

 

Kebaikan Rawatan Rendaman Kaki Bersama Ais Batu

Untuk pengetahuan anda amalan rendaman kaki dengan Air yang di campurkan degan sedikit ais batu dapat melegakan ketegangan otot dan ianya dapat mengelakkan dari Gangguan Jin.

Terapi rendaman kaki dengan air yang dicampurkan bersama  sedikit ais bagi org yang sukar tidur malam adalah baik jika di amalkan. Bagi masalah sakit kepala pula ataupun Bisa sakit-sakit badan, adalah elok untuk mengamalkan rawatan rendaman kaki yang dicampur bersama dengan  ais ini.

Menurut Perubatan Islam , sekiranya anda ada mengalami gangguan jin yang kronik anda pasti akan rasa sakit seperti menyucuk-nyucuk di kaki yang di rendam itu. Itu adalah tandanya yang tubuh kita ada mangalami gangguan makhluk halus. Oleh itu sekiranya di amalkan inshaaAllah izin Allah jin akan terhindar dari pada tubuh anda.

Menurut sumber, untuk kesan yang lebih baik lagi  campurkan air rendaman kaki tersebut  dengann daun bidara limau dan garam bukit dalam air berais itu. Kesan nya amat baik dalam tubuh badan kita.

Bolehlah diamalkan membaca sebelum rendam kaki
Surah Al_Fatihah7x
Surah Al_khlas7x
Dan_selawat7x

InshaaAllah denagn Izin Allah Kaki badan akan berasa ringan.

Menurut Perubatan Islam , Kesan Gangguan makhluk halus adalah seperti
=Kaki anda berasa Pijau bila di rendam kaki anda dalam Ais
=Lenguh dan kebas pada kaki
=Sakit mencucuk di kaki
Sekiranya anda ada mengalami kesan seperti ini dinasihatkan agar pergi mendapatkan rawatan islam berhampiran  (wallahualalm).

Haruslah  di ingat ini adalah salah satu cara Alternatif dalam rawatan islam dan ianya juga adalah sebagai salah satu iktiar untuk merawat pesakit, inshaaAllah dengan  izin Allah Sakit anda akan sembuh atau berkurangan. Ianya juga adalah mengikut kesesuaian tubuh badan anda, wallahualam. –Ramenpedas.com

Sumber:  FB Pusat Perubatan Islam Al-mujahidin

Incoming search terms:

Kebaikkan Rawatan Rendaman Kaki Bersama Ais Batu

 

Kebaikan Rawatan Rendaman Kaki Bersama Ais Batu

Untuk pengetahuan anda amalan rendaman kaki dengan Air yang di campurkan degan sedikit ais batu dapat melegakan ketegangan otot dan ianya dapat mengelakkan dari Gangguan Jin.

Terapi rendaman kaki dengan air yang dicampurkan bersama  sedikit ais bagi org yang sukar tidur malam adalah baik jika di amalkan. Bagi masalah sakit kepala pula ataupun Bisa sakit-sakit badan, adalah elok untuk mengamalkan rawatan rendaman kaki yang dicampur bersama dengan  ais ini.

Menurut Perubatan Islam , sekiranya anda ada mengalami gangguan jin yang kronik anda pasti akan rasa sakit seperti menyucuk-nyucuk di kaki yang di rendam itu. Itu adalah tandanya yang tubuh kita ada mangalami gangguan makhluk halus. Oleh itu sekiranya di amalkan inshaaAllah izin Allah jin akan terhindar dari pada tubuh anda.

Menurut sumber, untuk kesan yang lebih baik lagi  campurkan air rendaman kaki tersebut  dengann daun bidara limau dan garam bukit dalam air berais itu. Kesan nya amat baik dalam tubuh badan kita.

Bolehlah diamalkan membaca sebelum rendam kaki
Surah Al_Fatihah7x
Surah Al_khlas7x
Dan_selawat7x

InshaaAllah denagn Izin Allah Kaki badan akan berasa ringan.

Menurut Perubatan Islam , Kesan Gangguan makhluk halus adalah seperti
=Kaki anda berasa Pijau bila di rendam kaki anda dalam Ais
=Lenguh dan kebas pada kaki
=Sakit mencucuk di kaki
Sekiranya anda ada mengalami kesan seperti ini dinasihatkan agar pergi mendapatkan rawatan islam berhampiran  (wallahualalm).

Haruslah  di ingat ini adalah salah satu cara Alternatif dalam rawatan islam dan ianya juga adalah sebagai salah satu iktiar untuk merawat pesakit, inshaaAllah dengan  izin Allah Sakit anda akan sembuh atau berkurangan. Ianya juga adalah mengikut kesesuaian tubuh badan anda, wallahualam. –Ramenpedas.com

Sumber:  FB Pusat Perubatan Islam Al-mujahidin

Incoming search terms:

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

Bagi setiap wanita  yang tidak  mengandung, belum berkahwin ataupun belum memasuki masa menopaus akan mengalami haid selama 3 sehingga 7 hari dengan jarak 25 hingga 34 hari daripada masa haid terakhir bulan lalu..

Selain ianya mempengaruhi emosi seseorang wanita itu, haid juga kerap diikuti dengan rasa sakit atau kejang pada bahagian di bawah perut. Jom RP kongsikan  8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid boleh anda lakukan untuk mengurangkan rasa sakit pada perut setiap kali datang bulan atau haid.

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

1. Mengunakan Teknik botol panas atau suam. 

Teknik ini sememangnya sangat popular di kalangan kaum wanita. Caranya memang cukup mudah dengan hanya meletakkan botol berisi air panas atau pad panas atau hangat pada bahagian perut anda untuk mengurangkan rasa kejang dan sakit yang dialami dibahagian perut.

 

sakit haid

 

2. Teknik Urutan

Caranya adalah dengan berbaring dengan posisi kaki anda sedikit lebih tinggi iaitu anda boleh meninggikan kaki anda dengan bantal. Selepas itu, bolehlah urut bahagian perut atau abdomen anda secara perlahan.

 

3. Cara Bersukan atau Riadah Ringan

Janganlh mudah untuk percaya dengan mitos bahawa wanita yang sedang haid atau datang bulan  tidak boleh bersenam atau bersukan . Melakukan sukan ringan seperti bersenam, berjalan kaki ataupun berbasikal boleh membantu untuk memperlancarkan pengaliran darah pada otot sekitar rahim anda. Hasilnya, rasa ngilu pun akan berkurangan. Jadi usahlah rasa ragu-ragu untuk bersenam sebelum dan ketika masa anda haid.

4. Menggunakan Ubat tradisional 

Caranya dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan berubat seperti daun dewa, mawar, siantan atau soka, daun hia atau baru cina, teki dan temu lawak, ianya dipercayai mempunyai banyak khasiatnya. Antaranya khasiatnya, ianya mempunyai kesan analgetik (boleh meredakan rasa sakit), boleh melancarkan peredaran darah serta dapat mencairkan bekuan darah.

5. Berjumpa Doktor

Tip-tip diatas adalah sebahgian cara untuk mengatasi kesakitan semasa haid akibat gangguan utama yang disebabkan oleh perubahan hormon. Selain gangguan utama, ada juga gangguan pertengahan. Gangguan pertengahan dialami oleh wanita yang biasanya tidak mengalami gangguan utama itu. Biasanya gangguan tersebut akan berhubungan dengan gangguan ginekologis seperti penyempitan serviks, penyakit radang pelvis, endometriosis, malposisi uterus,  mahupun ketumbuhan di panggul. Oleh yang demikian, jika anda mengalami gangguan seperti ini, anda diharuskan pergi untuk berjumpa doktor pakar supaya dapat  merawat kesakitan anda.

6. Teknik Diet Sihat

Caranya adalah dengan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar  serta minum air yang banyak. Cubalah untuk mengesan bagaimana makanan tertentu boleh mempengaruhi tempoh kesakitan perut anda. Makanan yang mengandungi banyak serat adalah amat berguna dalam pembersihan estrogen yang berlebihan.

7. Pengambilan pil tambahan kesihatan

Menurut kajian  Vitamin E, thiamine dan Omega-3 adalah ubatan tambahan yang boleh mengurangkan rasa senggugut anda. Zink dan kalsium telah didapati dapat mengurangkan kekejangan, kembung dan senggugut. Kalsium dan magnesium boleh mengurangkan kesakitan otot, ianya perlu diambil untuk 2-3 bulan setiap hari sebelum boleh mendapat kesan yang ketara.

8. Elakkan pengambilan alkohol dan kopi

Iniadalah kerana alkohol dan kafein di dalam kopi akan membuat kekejangan perut anda bertambah dan menjadi lebih teruk.

itu adalah 8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid yang dapat RP kongsikan. Selamat mencuba. -Ramenpedas.com 

Sumber: Wanista

 

Incoming search terms:

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

Bagi setiap wanita  yang tidak  mengandung, belum berkahwin ataupun belum memasuki masa menopaus akan mengalami haid selama 3 sehingga 7 hari dengan jarak 25 hingga 34 hari daripada masa haid terakhir bulan lalu..

Selain ianya mempengaruhi emosi seseorang wanita itu, haid juga kerap diikuti dengan rasa sakit atau kejang pada bahagian di bawah perut. Jom RP kongsikan  8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid boleh anda lakukan untuk mengurangkan rasa sakit pada perut setiap kali datang bulan atau haid.

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

1. Mengunakan Teknik botol panas atau suam. 

Teknik ini sememangnya sangat popular di kalangan kaum wanita. Caranya memang cukup mudah dengan hanya meletakkan botol berisi air panas atau pad panas atau hangat pada bahagian perut anda untuk mengurangkan rasa kejang dan sakit yang dialami dibahagian perut.

 

sakit haid

 

2. Teknik Urutan

Caranya adalah dengan berbaring dengan posisi kaki anda sedikit lebih tinggi iaitu anda boleh meninggikan kaki anda dengan bantal. Selepas itu, bolehlah urut bahagian perut atau abdomen anda secara perlahan.

 

3. Cara Bersukan atau Riadah Ringan

Janganlh mudah untuk percaya dengan mitos bahawa wanita yang sedang haid atau datang bulan  tidak boleh bersenam atau bersukan . Melakukan sukan ringan seperti bersenam, berjalan kaki ataupun berbasikal boleh membantu untuk memperlancarkan pengaliran darah pada otot sekitar rahim anda. Hasilnya, rasa ngilu pun akan berkurangan. Jadi usahlah rasa ragu-ragu untuk bersenam sebelum dan ketika masa anda haid.

4. Menggunakan Ubat tradisional 

Caranya dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan berubat seperti daun dewa, mawar, siantan atau soka, daun hia atau baru cina, teki dan temu lawak, ianya dipercayai mempunyai banyak khasiatnya. Antaranya khasiatnya, ianya mempunyai kesan analgetik (boleh meredakan rasa sakit), boleh melancarkan peredaran darah serta dapat mencairkan bekuan darah.

5. Berjumpa Doktor

Tip-tip diatas adalah sebahgian cara untuk mengatasi kesakitan semasa haid akibat gangguan utama yang disebabkan oleh perubahan hormon. Selain gangguan utama, ada juga gangguan pertengahan. Gangguan pertengahan dialami oleh wanita yang biasanya tidak mengalami gangguan utama itu. Biasanya gangguan tersebut akan berhubungan dengan gangguan ginekologis seperti penyempitan serviks, penyakit radang pelvis, endometriosis, malposisi uterus,  mahupun ketumbuhan di panggul. Oleh yang demikian, jika anda mengalami gangguan seperti ini, anda diharuskan pergi untuk berjumpa doktor pakar supaya dapat  merawat kesakitan anda.

6. Teknik Diet Sihat

Caranya adalah dengan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar  serta minum air yang banyak. Cubalah untuk mengesan bagaimana makanan tertentu boleh mempengaruhi tempoh kesakitan perut anda. Makanan yang mengandungi banyak serat adalah amat berguna dalam pembersihan estrogen yang berlebihan.

7. Pengambilan pil tambahan kesihatan

Menurut kajian  Vitamin E, thiamine dan Omega-3 adalah ubatan tambahan yang boleh mengurangkan rasa senggugut anda. Zink dan kalsium telah didapati dapat mengurangkan kekejangan, kembung dan senggugut. Kalsium dan magnesium boleh mengurangkan kesakitan otot, ianya perlu diambil untuk 2-3 bulan setiap hari sebelum boleh mendapat kesan yang ketara.

8. Elakkan pengambilan alkohol dan kopi

Iniadalah kerana alkohol dan kafein di dalam kopi akan membuat kekejangan perut anda bertambah dan menjadi lebih teruk.

itu adalah 8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid yang dapat RP kongsikan. Selamat mencuba. -Ramenpedas.com 

Sumber: Wanista

 

Incoming search terms:

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

Cicak merupakan binatang yang tidak berbahaya, namun kehadiran cicak boleh menggangu anak-anak kecil kita dan juga binatang peliharaan. Sekiranya dibiarkan cicak akan menjadi penghuni tetap dalam rumah dan akan menjadikan perabot-perabot yang ada didalam rumah sebagai sarang pembiakkan mereka.

Memang mengelikan, jadi mari RP kongsikan apa 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah yang berada di dalam rumah kita;

 

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

1. Menggunakan Kulit Telur

Caranya amat mudah, cicak tidak suka kan bau telur, oleh yang demikian,ambil kulit telur dan letakkan di ruang kosong di pintu masuk,dan tingkap untuk menghalang dimasukki oleh cicak. Jangn lupa untuk menggantikan dengan yang baru selepas tiga minggu.

2. Menggunakan Serbuk Kopi

Caranya, letakkan sedikit serbuk kopi kedalam bekas, Masukkan juga sedikit serbuk tembakau dan kemudian gaul. Kemudian ambil beberapa pencungkil gigi atau batang mancis dan sapukan sedikit gam diatasnya, lalu letakkan serbuk kopi tadi. Selepas itu letakakn serbuk kopi tadi di tempat yang boleh dimasukki cicak ataupun di belakng almari, ini adalah keran cicak akan mati apabila memakan serbuk kopi tersebut.

3. Menggunakan Bawang Putih Atau Bawang Merah

Caranya, gantungkan atau letakkan bawang di  pintu atau tingkap, selain itu kisar bawang kemudian campurkan dengan air, kemudian bolehlah disemburkan di sekeliling rumah. Ini kerana cicak tidaksuka dengan bau bawang.

4. Menggunakan Lada Hitam

Caranya, masukkan  serbuk lada hitam, serbuk cili dan air ke dalam botol spray, Semburkan campuran tadi ke dinding, tingkap dan pintu untuk menggelakkan cicak daripada masuk ke dalam rumah, ini kerana cicak tidak tahan dengan rasa pedas.

5. Menggunakan Ply Paper

Caranya, lekatkan Ply Paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding anda, Apabila cicak melaluinya ianya akan melekat pada Ply Paper tersebut, kemudian anda bolehlah membuangnya.

6. Menggunakan Air Sejuk.

Carnya, semburkan air sejuk pada cicak, lagi sejuk air tu lagi bagus, ini kerana ianya dapat melumpuhkan pergerakan cicak tersebut.

7. Menggunakan Sos Tabasco

Caranya, campurkan air dengan sedikit sos tabasco dan masukkan ke dalam botol spray, kemudian semburkan ke belakang almari, dinding dan rak, ini kerana baunya yang tajam akan membuatkan bukan sahaja cicak melarikan diri malahan serangga lain pun tidak akan mendekati.

bulu ayam halau cicak

8. Menggunakan Bulu Ayam

Caranya, gantungkan atau letakkan bulu ayam sekitar rumah, ini kerana cicak memang gerun dengan burung. Jadi apabila cicak melihatnya dia kan gerun dan menjauhkan diri.

9. Menggunakan Peangkap Tikus

Perangkap tikus tidak terhad kepada tikus sahaja, ianya boleh digunakan untuk memerangkap cicak juga.

Itulah antara 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah . Selamat mencuba. -Ramenpedas.com

Sumber: Siraplimau

Incoming search terms:

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

Cicak merupakan binatang yang tidak berbahaya, namun kehadiran cicak boleh menggangu anak-anak kecil kita dan juga binatang peliharaan. Sekiranya dibiarkan cicak akan menjadi penghuni tetap dalam rumah dan akan menjadikan perabot-perabot yang ada didalam rumah sebagai sarang pembiakkan mereka.

Memang mengelikan, jadi mari RP kongsikan apa 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah yang berada di dalam rumah kita;

 

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

1. Menggunakan Kulit Telur

Caranya amat mudah, cicak tidak suka kan bau telur, oleh yang demikian,ambil kulit telur dan letakkan di ruang kosong di pintu masuk,dan tingkap untuk menghalang dimasukki oleh cicak. Jangn lupa untuk menggantikan dengan yang baru selepas tiga minggu.

2. Menggunakan Serbuk Kopi

Caranya, letakkan sedikit serbuk kopi kedalam bekas, Masukkan juga sedikit serbuk tembakau dan kemudian gaul. Kemudian ambil beberapa pencungkil gigi atau batang mancis dan sapukan sedikit gam diatasnya, lalu letakkan serbuk kopi tadi. Selepas itu letakakn serbuk kopi tadi di tempat yang boleh dimasukki cicak ataupun di belakng almari, ini adalah keran cicak akan mati apabila memakan serbuk kopi tersebut.

3. Menggunakan Bawang Putih Atau Bawang Merah

Caranya, gantungkan atau letakkan bawang di  pintu atau tingkap, selain itu kisar bawang kemudian campurkan dengan air, kemudian bolehlah disemburkan di sekeliling rumah. Ini kerana cicak tidaksuka dengan bau bawang.

4. Menggunakan Lada Hitam

Caranya, masukkan  serbuk lada hitam, serbuk cili dan air ke dalam botol spray, Semburkan campuran tadi ke dinding, tingkap dan pintu untuk menggelakkan cicak daripada masuk ke dalam rumah, ini kerana cicak tidak tahan dengan rasa pedas.

5. Menggunakan Ply Paper

Caranya, lekatkan Ply Paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding anda, Apabila cicak melaluinya ianya akan melekat pada Ply Paper tersebut, kemudian anda bolehlah membuangnya.

6. Menggunakan Air Sejuk.

Carnya, semburkan air sejuk pada cicak, lagi sejuk air tu lagi bagus, ini kerana ianya dapat melumpuhkan pergerakan cicak tersebut.

7. Menggunakan Sos Tabasco

Caranya, campurkan air dengan sedikit sos tabasco dan masukkan ke dalam botol spray, kemudian semburkan ke belakang almari, dinding dan rak, ini kerana baunya yang tajam akan membuatkan bukan sahaja cicak melarikan diri malahan serangga lain pun tidak akan mendekati.

bulu ayam halau cicak

8. Menggunakan Bulu Ayam

Caranya, gantungkan atau letakkan bulu ayam sekitar rumah, ini kerana cicak memang gerun dengan burung. Jadi apabila cicak melihatnya dia kan gerun dan menjauhkan diri.

9. Menggunakan Peangkap Tikus

Perangkap tikus tidak terhad kepada tikus sahaja, ianya boleh digunakan untuk memerangkap cicak juga.

Itulah antara 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah . Selamat mencuba. -Ramenpedas.com

Sumber: Siraplimau

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.