Home » Informasi » Punca Gigi Berbunyi Dan Berlaga waktu tidur

Punca Gigi Berbunyi Dan Berlaga waktu tidur

 

Punca Gigi Berbunyi Dan Berlaga waktu tidur

Punca Gigi Berbunyi Dan Berlaga waktu tidur

Secara Saintifik  Gigi Berlaga Waktu tidur Dipanggil  Bruxism atau Teeth Grinding?
Apa itu Bruxism atau Teeth Grinding?
Ia adalah satu keadaan pergeseran secara paksaan  Bahagian gigi bawah dan gigi atas (permukaan yang digunakan untuk kunyahan). Pergeseran itu biasanya berlaku tanpa kawalan samada geseran ke depan dan kebelakang atau ke kiri dan ke kanan. Dan biasanya bruxism berlaku bersama jaw clenching

Keadaan bruxism yang tidak Dirawat Dengan  cepat mampu memberikan kerosakan yang kekal kepada gigi dan ketidakselesaan di bahagian mulut dan muka. Kondisi teeth grinding yang berlaku tanpa kawalan ini sangat berbahaya kepada gigi terutamanya waktu tidur. Semasa tidur, mastication force (kekuatan kunyahan) boleh mencecah 6 kali ganda lebih dari kekuatan kunyahan biasa dan boleh berlaku dalam 40 minit dari 1 jam waktu tidur.

Antara komplikasi akibat bruxism ini ialah:
* kekacauan struktur rahang bawah
* kesakitan pada rahang bawah (kesukaran membuka dan menutup mulut)
* kelukaan
* pening kepala
* sakit telinga
* kerosakan pada gigi (permukaan atas, akar, dan periodontal ligament)
* kerosakan gigi palsu atau tampalan pada gigi
* menyebabkan gigi sensitif
* goyangan gigi (tooth mobility)

Antara Penyebab bruxism?

Sebab dan punca berlakunya bruxism atau teeth grinding tidak dapat ditentukan secara tepat. Namun dapat disenaraikan beberapa faktor yang dipercayai secara kajian dan pemerhatian dan dapat di kalsifikasikan kepada 2 iaitu:

Faktor bruxism pada orang dewasa:
1. Tekanan perasaan. Ia adalah punca utama berlakunya bruxism di kalangan orang dewasa terutamanya sewaktu tidur. Tekanan perasaan boleh mengganggu kitaran tidur seseorang.
2. Kekecewaan dan menyimpan dendam dan marah. Semasa marah atau kecewa, biasanya seseorang akan menggigit dengan kuat mulutnya menyebabkan berlakunya bruxism. Biasanya keadaan ini tidak dapat dikawal.
3. Perwatakan yang agresif. Sama dengan sebab yang sebelumnya, iaitu berkaitan emosi. Cuma kali ini, mereka tidak menyimpan dendam atau marah, malah melepaskan marah mereka dalam keadaan mengetap gigi dengan kuat tanpa kawal. Beberapa kajian menyatakan bahawa mereka yang agresif, suka bertanding, suka mengawal dan mengarah mendapat keadaan bruxism ini.
4. Masalah fungsi Central Nervous System. Beberapa kajian membuktikan disfunction of central nervous system sebagai punca berlakunya bruxism seperti Huntington’s disease dan Parkinson’s disease (neurological disorder).
5. Ubatan dan dadah. Ubat antidipressant seperti Prozac dan Celexa, dadah seperti ekstasi dan kokaine dibuktikan memberikan bruxism sebagai kesan sampingan penggunaannya.
6. Susunan gigi yang tidak normal. Ia lebih dikenali malocclusion. Inilah salah satu sebab fizikal bruxism. Namun, ia masih dalam peringkat teori dan belum dibuktikan mana-mana kajian saintifik.

Faktor bruxism pada kanak-kanak:

Bruxism adalah keadaan yang biasa berlaku pada kanak-kanak. Namun keadaan ini akan hilang apabila kanak-kanak itu menghampiri usia remaja.

Gatal Gusi Bagi Kanak-kanak

1. Perkembangan tumbesaran rahang dan pertumbuhan gigi baru. Untuk kanak-kanak bawah umur 7 tahun, gigi mereka masih dalam peringkat tumbesaran. Masa perkembangan gigi menyebabkan kegatalan pada gusi mereka dan menyebabkan mereka mengunyah tanpa sebab. Teeth grinding semasa itu adalah respon badan terhadap perubahan dan perkembangan rahang kanak-kanak. Dan untuk gigi yang baru tumbuh, biasanya bruxism berlaku untuk membetulkan susunan gigi kepada susunan yang lurus dan betul. Biasanya keadaan bruxism ini berakhir apabila gigi telah sempurna lurus dalam paksi rahang tersebut.

Antara Faktor Lain 
2. Marah dan tekanan perasaan. Seperti orang dewasa, kanak-kanak mempunyai perasaan dan merasai tekanan dan marah. Mereka turut mendapat kondisi bruxism ini.

 rawatan bagi bruxism?

Secara Saintifik
Setakat ini tiada rawatan khusus yang mampu merawat kondisi bruxism, namun kondisi ini dapat dikawal.
Untuk mengawal kondisi ini, mereka yang mendapat bruxism ini perlu mengetahui punca sebenar berlakunya kondisi ini ke atas mereka. Berjumpa dengan doktor gigi adalah langkah terbaik supaya dia dapat melakukan pemeriksaan ke atas mulut mereka samada terdapat abnormaliti, kerosakan pada tisu, otot dan urat mulut. Kemudian doktor Akan Bertanya Lebih Lanjut Tentang  masalah psikologi.
Biasanya masalah bruxism dapat diringankan dengan memakai mouthguard seperti yang dipakai pemain-pemain bola sepak mahupun sukan lasak. Mouthguard ini dapat mengurangkan kesan bruxism semasa tidur.
* Masalah berkaitan tekanan perasaan – Mendapatkan rawatan psikologi daripada pakar psikologi. Muscle relaxant atau botulinum toxin dapat meredakan secara sementara otot rahang bawah daripada mengetap rahang, namun ia hanyalah jalan terakhir sekiranya rawatan lain tidak berakhir.
* Masalah berkaitan struktur dan susunan gigi – Rawatan ortodontik dan pembetulan permukaan occlusal boleh dilakukan.
* Masalah Neuromuscular dan otak – Rawatan gandingan antara doktor gigi dan doktor psikologi diperlukan untuk mengatasi maslah yang kompleks ini.
* Masalah berkaitan ubat. Doktot anda mungkin akan mengubah ubat yang perlu diambil kepada yang tidak mendatangkan bruxism sebagai kesan sampingan pengambilan ubat tersebut

Menurut Kata Orang2 Tua Pula

Berkemungkin Bunyi gigi atau berlaga gigi yang kuat, adalah  berkaitan dengan ganggun jin ?

Tetapi Bukan Semua  asah atau laga gigi itu gangguan. Kadang-kadang berkaitan dengan peribadi seseorang.

Faktor Degil dalam diri
Kadang-kadang pembawakan waktu tidur – waktu siang ada perkara yang buat seseorang tu tak puas hati, geram, tak dapat apa yang dihajati maka terbawa perasaan itu waktu tidur.
Dan kadang2 mmg berkaitan dengan gangguan.

Untuk Pastikan Ganguan Jin Atau Tidak

Kalau nak tahu kita boleh cuba baca ayat-ayat berikut di bawah:

  • Surah Al-Fatihah 1 kali
  • Selawat 33 kali
  • Ayat Kursi 33 kali

Untuk kanak-kanak, ibu atau ayah bacakan pada sebotol air, kemudian tiup pada air tu dan beri anak minum segelas sebelum tidur. Kalau ada gangguan, waktu baca, tidak dapat menghabiskan bacaan atau waktu minum tiba-tiba tubuh jadi panas membahang, muntah dan rasa degupan jantung kencang.

 

~Tapi PP Ada Jugak Dengan Orang Tua Kata Petanda Anak-anak Yang Tido gigi Berlaga Nih  Macam Makan ibu Bapanya, Maksudnya Tidak Baik 

Seperti Suke membelakangi Ibu bapa Dan Suke Melawan Cakap Ibu Bapa Jadi Klau Anak Dok Berlaga Gusi Tuh Cepat2 Kejutkan Dia.. =)


~Wallahualam -ramenpedas.com

Sumber: google

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Tahniah diucapkan kepada Pelakon Nadia Aqilah, 33, kini telah bergelar pun sah isteri kepada seorang pemuzik, Saiful Ridzuan, dengan hanya sekali lafaz sahaja, pada pagi Jumaat yang lalu.

Majlis penikahan Nadiah Aqilah dan suami telah berlangsung dalam suasana yang cukup meriah sekali di kediaman keluarga Nadia di Batu Pahat, Johor.

Nadia Aqilah yang cukup aktif di pentas teater dan kaca TV ini sememangnya jarang bercerita mengenai tentang kisah peribadinya. Nadia Aqilah cukup dikenali ramai kerana lakonanya  dalam drama Tari Tirana, Kerna Terpaksa Aku Relakan dan banyk lagi.

Apa yang menariknya, pada hari pernikahannya, pelakon ini telah berkongsi saat-saat ini indah dan bahagia ini untuk dikongsikan  bersama para peminatnya menerusi Insta Live di laman Instagram miliknya sendiri.

Teman rapatnya, iaitu  pelakon Sharifah Amani juga tidak ketinggalan berkongsiikan gambar-gambar majlis pernikhan tersebut menerusi laman Instagram milik pelakon tersebut.

Di majlis pernikhan tersebut Nadia Aqilah kelihatn begitu anggun sekali apabila mengenakan persalinan kebaya putih, sedondon dengan suaminya yang bertemakan klasik.

Untuk Majlis resepsi Nadia Aqilah juga tampil cukup anngun dan klasik ala-ala saloma apabila dia menggayakan dres retro coklat pada majlis resepsinya pada sabtu yang lalu.

Majlis resepsi ini juga cukup meriah apabila ianya dihadiri oleh sanak saudara, ahli-ahli keluarga sera rakan-rakan karib dan juga rakan-rakan artis antaranya  Ruzana Ibrahim, Eenaz Mokhtar, Sherry Al-Hadad, Sharifah Amani, Tony Eusoff, Iedil Putra, Nadiya Nisaa dan ramai lagi. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah;

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

gambar upacara majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

Tahniah diucapkan sekali lagi, semoga perhubungan yang dibina ini akn terus berkekaln hingga ke akhir hayat dan dikurniakan anak-anak yang comel-Ramenpedas,com

Sumber ; IG missnadiahaqilah /#duanadi / #duanfornadia / Offical Photographer @thewolvesomepople 

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Tahniah diucapkan kepada Pelakon Nadia Aqilah, 33, kini telah bergelar pun sah isteri kepada seorang pemuzik, Saiful Ridzuan, dengan hanya sekali lafaz sahaja, pada pagi Jumaat yang lalu.

Majlis penikahan Nadiah Aqilah dan suami telah berlangsung dalam suasana yang cukup meriah sekali di kediaman keluarga Nadia di Batu Pahat, Johor.

Nadia Aqilah yang cukup aktif di pentas teater dan kaca TV ini sememangnya jarang bercerita mengenai tentang kisah peribadinya. Nadia Aqilah cukup dikenali ramai kerana lakonanya  dalam drama Tari Tirana, Kerna Terpaksa Aku Relakan dan banyk lagi.

Apa yang menariknya, pada hari pernikahannya, pelakon ini telah berkongsi saat-saat ini indah dan bahagia ini untuk dikongsikan  bersama para peminatnya menerusi Insta Live di laman Instagram miliknya sendiri.

Teman rapatnya, iaitu  pelakon Sharifah Amani juga tidak ketinggalan berkongsiikan gambar-gambar majlis pernikhan tersebut menerusi laman Instagram milik pelakon tersebut.

Di majlis pernikhan tersebut Nadia Aqilah kelihatn begitu anggun sekali apabila mengenakan persalinan kebaya putih, sedondon dengan suaminya yang bertemakan klasik.

Untuk Majlis resepsi Nadia Aqilah juga tampil cukup anngun dan klasik ala-ala saloma apabila dia menggayakan dres retro coklat pada majlis resepsinya pada sabtu yang lalu.

Majlis resepsi ini juga cukup meriah apabila ianya dihadiri oleh sanak saudara, ahli-ahli keluarga sera rakan-rakan karib dan juga rakan-rakan artis antaranya  Ruzana Ibrahim, Eenaz Mokhtar, Sherry Al-Hadad, Sharifah Amani, Tony Eusoff, Iedil Putra, Nadiya Nisaa dan ramai lagi. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah;

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

gambar upacara majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

Tahniah diucapkan sekali lagi, semoga perhubungan yang dibina ini akn terus berkekaln hingga ke akhir hayat dan dikurniakan anak-anak yang comel-Ramenpedas,com

Sumber ; IG missnadiahaqilah /#duanadi / #duanfornadia / Offical Photographer @thewolvesomepople 

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Pada 22 April yang lalu, penyanyi Shila Amzah telah mengadakan majlis resepsi perkahwinanya yang berlangsung dengan penuh meriah sekali. Majlis yang bertemakan Balck & Elegan ternyata memukau kesemua yang hadir di majlis resepsi tersebut.

Sebelum majlis resepsi pada 22 April Shila Amzah telah mengadakan juga majlis resepsi bertandang yang dimana Shila Amzah kelihtan cukup anggun menawan dalm persalinan berwarna pink kuat sedondon dengan suaminya. Di majlis resepsi 22 April tersebut Shila Amzah kelihatan cukup jelita dalam dua persalinan berwarna hitam yang cukup elegan sedondon dengan suaminya yang segak berkot hitam.

Majlis resepsi tersebut telah dihadiri hampir 800 tetamu termasuk sanak saudara, ahli-ahli keluarga serta rakan-rakan karib dan selenbriti tuut hadir, anataranya Zara Zya, Fara Fauzana, Dato Aznil Haji Nawawi dan ramai lagi. Yang lebih mengujakan adalah kehadiran kumpulan Ruffedge yang turut hadir menyanyikan lagu untuk pasangan pengantin dan tetamu yang hadir.

Bukan itu sahaja Shila Amzah juga membuat kejutan apabila dia juga membuat persembahan khas menyanyi untuk suaminya serta para tetamu yang hadir.  Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami untuk tatapan anda;

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar shila amzah kawin

 

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

 

penyanyi shila azmah wedding

 

penyanyi shila azmah wedding

 

shila dan suami di majlis resepsi

Tahniah sekali lagi diucapkan kepada Shila Amzah dan suami tercintanya. Semoga hubungan ini akan terus berkekalan hingga ke akhir hayat dan akan dikurniakan anak-anak yang comel-comel.-Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah #shilaxharis / Ig Azuracouture / MH

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Pada 22 April yang lalu, penyanyi Shila Amzah telah mengadakan majlis resepsi perkahwinanya yang berlangsung dengan penuh meriah sekali. Majlis yang bertemakan Balck & Elegan ternyata memukau kesemua yang hadir di majlis resepsi tersebut.

Sebelum majlis resepsi pada 22 April Shila Amzah telah mengadakan juga majlis resepsi bertandang yang dimana Shila Amzah kelihtan cukup anggun menawan dalm persalinan berwarna pink kuat sedondon dengan suaminya. Di majlis resepsi 22 April tersebut Shila Amzah kelihatan cukup jelita dalam dua persalinan berwarna hitam yang cukup elegan sedondon dengan suaminya yang segak berkot hitam.

Majlis resepsi tersebut telah dihadiri hampir 800 tetamu termasuk sanak saudara, ahli-ahli keluarga serta rakan-rakan karib dan selenbriti tuut hadir, anataranya Zara Zya, Fara Fauzana, Dato Aznil Haji Nawawi dan ramai lagi. Yang lebih mengujakan adalah kehadiran kumpulan Ruffedge yang turut hadir menyanyikan lagu untuk pasangan pengantin dan tetamu yang hadir.

Bukan itu sahaja Shila Amzah juga membuat kejutan apabila dia juga membuat persembahan khas menyanyi untuk suaminya serta para tetamu yang hadir.  Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami untuk tatapan anda;

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar shila amzah kawin

 

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

 

penyanyi shila azmah wedding

 

penyanyi shila azmah wedding

 

shila dan suami di majlis resepsi

Tahniah sekali lagi diucapkan kepada Shila Amzah dan suami tercintanya. Semoga hubungan ini akan terus berkekalan hingga ke akhir hayat dan akan dikurniakan anak-anak yang comel-comel.-Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah #shilaxharis / Ig Azuracouture / MH

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Pada 18 April yang lalau penyanyi Shila Amzah teoah mengadakan Majlis Khatam Al Quran bersempena majlis perkahwinanya nanti. Majlis khatam Al-quran selalunya dilakukan sebelum majlis pernikahan, majlis tersebut diadakan secara sederhana sahaja. Shila Amzah kelihtan cukup ayu dalam persalinan berwrna merah jambu.

Majlis tersebut turut dimeriahkan dengan kehadiran tetamu dan rakan baik Shila Amzah iaitu Fara Fauzana dan Jihan Muse, mereka mengenakn pakaian sedondon berwarna biru lembut. Pada malam tersebut telah berlangsung juga majlis berinai bagi meraikan Shila Amzah. Turut hadir Fara Fauzana dan Jihan Musa. Shila Amzah mengenakan busana berwarna royal blue.

Pada 19 April jam 6.25 petang tahniah diucapkan kepada Shila Amzah kerana telah sah bergelar isteri kepada jejaa pilihan hatinya iaitu Haris Idraki Elias. Shila Amzah tampak begitu jelita dalam persalinan berwarna putih sedondon dengan suaminya.

Majlis pernikahn tersebut berlangsung dengan begitu meriah sekali dan turut dihadiri oleh sanak, saudara, ahli-ahli kelurga terdekat serta rakan-rakan yang mengenali Shila Amzah, turut hadir adalah rakan baik iaitu Fara Fauzana, Jihan Muse dan Zara Zya. Selepas majlis pernikhan diadakan pula majlis bersaanding yang diman Shila Amzah megenkan busan berwrana biru lembut. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah;

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar shila amzah nikah

 

 

gambar shila amzah nikah

 

gambar shila amzah kawin

gambar majlis pernikahan shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar majlis pernikahan shila amzah

Tahniah sekali lagi RP ucapkan, semoga hubungan yang dibina akan terus berkekalan hingga  ke akhir hayat. Sweet dan simple je majlis perkahwinan Shila Amzah nih. –Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah / #shilxharis / Ig therealfafau

 

Incoming search terms:

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Pada 18 April yang lalau penyanyi Shila Amzah teoah mengadakan Majlis Khatam Al Quran bersempena majlis perkahwinanya nanti. Majlis khatam Al-quran selalunya dilakukan sebelum majlis pernikahan, majlis tersebut diadakan secara sederhana sahaja. Shila Amzah kelihtan cukup ayu dalam persalinan berwrna merah jambu.

Majlis tersebut turut dimeriahkan dengan kehadiran tetamu dan rakan baik Shila Amzah iaitu Fara Fauzana dan Jihan Muse, mereka mengenakn pakaian sedondon berwarna biru lembut. Pada malam tersebut telah berlangsung juga majlis berinai bagi meraikan Shila Amzah. Turut hadir Fara Fauzana dan Jihan Musa. Shila Amzah mengenakan busana berwarna royal blue.

Pada 19 April jam 6.25 petang tahniah diucapkan kepada Shila Amzah kerana telah sah bergelar isteri kepada jejaa pilihan hatinya iaitu Haris Idraki Elias. Shila Amzah tampak begitu jelita dalam persalinan berwarna putih sedondon dengan suaminya.

Majlis pernikahn tersebut berlangsung dengan begitu meriah sekali dan turut dihadiri oleh sanak, saudara, ahli-ahli kelurga terdekat serta rakan-rakan yang mengenali Shila Amzah, turut hadir adalah rakan baik iaitu Fara Fauzana, Jihan Muse dan Zara Zya. Selepas majlis pernikhan diadakan pula majlis bersaanding yang diman Shila Amzah megenkan busan berwrana biru lembut. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah;

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar shila amzah nikah

 

 

gambar shila amzah nikah

 

gambar shila amzah kawin

gambar majlis pernikahan shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar majlis pernikahan shila amzah

Tahniah sekali lagi RP ucapkan, semoga hubungan yang dibina akan terus berkekalan hingga  ke akhir hayat. Sweet dan simple je majlis perkahwinan Shila Amzah nih. –Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah / #shilxharis / Ig therealfafau

 

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.