Home » Tips Dan Petua » Kenali 4 Jenis Gemuk Air Angin lemak atau daging

Kenali 4 Jenis Gemuk Air Angin lemak atau daging

 Kenali 4 Jenis Gemuk Air Angin lemak atau daging
Kenali 4 Jenis Gemuk Air Angin lemak atau daging
Masalah Kegemukan Badan Paling Merunsingkan Wanita Mahupun Lelaki, Ada Yang Makan Sikit Tapi Badan Tetap Naik Ada Yang Makan Banyak Tapi Badan Tak Naik-naik, Ada Pulak Yang Senam Diet Tapi Berat Tetap tak  Turun, Makin Lama Makin Korang  Stress. Jadi Perlunya Korang Tahu Jenis Kegemukkan Yang  Korang Alami Terlebih Dahulu Sebelum Melakukan  Sebarang Aktiviti Senaman Atau Jenis Diet Yang Sesuai
Jadi Jom Kenali 4 Jenis Gemuk
1. Gemuk Air
Kategori ini disebabkan badan menyimpan kapasiti air yang Berlebihan Dan Tidak diperlukan oleh tubuh Badan. Biasanya badan akan Mengelebar dan lembik oleh kerana air yang berlebihan tadi. Seperti perumpamaan, bayangkan sebiji belon ada isikan dengan air, kemudian anda ramas-ramaskan… Begitulah keadaannya badan kita kalau kita Dalam kategori gemuk air. Orang yang gemuk air juga lebih cepat letih dan Peat apabila melakukan aktiviti harian. Dan Kalau  timbang berat waktu pagi dan malam,Akan Ada Perbezaan  1-2 kg kurang atau lebih. Itu maknanya terdapat lebihan gumpalan air dalam badan. Kebanyakan yang mengalami gemuk air ni, anak dara baru kahwin ataupun ibu-ibu lepas bersalin. Biasanya Orang Yang Gemuk Air tak susah sangat berat nak turun.
 
2. Gemuk Angin
 
Gemuk angin ni lebih kurang sama keadaannya macam gemuk air. Badan pun macam lembik-lembik bila dipicit. Tapi, Akan Kerap sendawa, perut kerap terasa sebu, mudah pening,  loya dan lagi satu kerap kentut… Yang Nih Bahaya Jangan Lepas Depan Orang Pulak!!  Kategori Gemuk Anih  Nih agak mudah nak turun beratnya kalau Betul caranya.
 
3. Gemuk Lemak
 
Gemuk lemak boleh diumpamakan seperti kita masukkan bancuhan tepung dengan sedikit air ke dalam belon. Kemudian ramas-ramaskan belon tu. Begitulah keadaannya badan kita kalau kita gemuk lemak. Dan ada juga saya pernah terbaca, yang orang kategori gemuk lemak ni sering berlaku kepada mereka yang mempunyai bentuk badan jenis bentuk epal.
  
 
4. Jenis Gemuk Daging
 
Kategori gemuk daging biasanya badan berasa berat dan pejal. Gemuk Daging terjadi kerana disebabkan masalah kegemukan yang terlalu lama terjadi contohnya dari kecil lagi memang badan jenis tembam dan Berisi. Cara nak check, cuba pegang lengan tangan, lepas tu kalau rasa solid, pejal, tak menggeleber, itu boleh dikategorikan dalam gemuk daging. Kalau kategori ni, proses mengurangkan berat badan agak sukar kerana lemak sudah Sebati dengan daging. Namun, tetap ada caranya. Dan InsyaAllah Dengan Kesungguhan Dan Cara Yang Betul.
~Jadi Semua Kegemukaan Tuh Berbeza Jadi Pilihla Cara Yang
Sesuai Dengan Masalah Korang -ramenpedas.com
Sumber: mamachrysalis

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

Cicak merupakan binatang yang tidak berbahaya, namun kehadiran cicak boleh menggangu anak-anak kecil kita dan juga binatang peliharaan. Sekiranya dibiarkan cicak akan menjadi penghuni tetap dalam rumah dan akan menjadikan perabot-perabot yang ada didalam rumah sebagai sarang pembiakkan mereka.

Memang mengelikan, jadi mari RP kongsikan apa 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah yang berada di dalam rumah kita;

 

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

1. Menggunakan Kulit Telur

Caranya amat mudah, cicak tidak suka kan bau telur, oleh yang demikian,ambil kulit telur dan letakkan di ruang kosong di pintu masuk,dan tingkap untuk menghalang dimasukki oleh cicak. Jangn lupa untuk menggantikan dengan yang baru selepas tiga minggu.

2. Menggunakan Serbuk Kopi

Caranya, letakkan sedikit serbuk kopi kedalam bekas, Masukkan juga sedikit serbuk tembakau dan kemudian gaul. Kemudian ambil beberapa pencungkil gigi atau batang mancis dan sapukan sedikit gam diatasnya, lalu letakkan serbuk kopi tadi. Selepas itu letakakn serbuk kopi tadi di tempat yang boleh dimasukki cicak ataupun di belakng almari, ini adalah keran cicak akan mati apabila memakan serbuk kopi tersebut.

3. Menggunakan Bawang Putih Atau Bawang Merah

Caranya, gantungkan atau letakkan bawang di  pintu atau tingkap, selain itu kisar bawang kemudian campurkan dengan air, kemudian bolehlah disemburkan di sekeliling rumah. Ini kerana cicak tidaksuka dengan bau bawang.

4. Menggunakan Lada Hitam

Caranya, masukkan  serbuk lada hitam, serbuk cili dan air ke dalam botol spray, Semburkan campuran tadi ke dinding, tingkap dan pintu untuk menggelakkan cicak daripada masuk ke dalam rumah, ini kerana cicak tidak tahan dengan rasa pedas.

5. Menggunakan Ply Paper

Caranya, lekatkan Ply Paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding anda, Apabila cicak melaluinya ianya akan melekat pada Ply Paper tersebut, kemudian anda bolehlah membuangnya.

6. Menggunakan Air Sejuk.

Carnya, semburkan air sejuk pada cicak, lagi sejuk air tu lagi bagus, ini kerana ianya dapat melumpuhkan pergerakan cicak tersebut.

7. Menggunakan Sos Tabasco

Caranya, campurkan air dengan sedikit sos tabasco dan masukkan ke dalam botol spray, kemudian semburkan ke belakang almari, dinding dan rak, ini kerana baunya yang tajam akan membuatkan bukan sahaja cicak melarikan diri malahan serangga lain pun tidak akan mendekati.

bulu ayam halau cicak

8. Menggunakan Bulu Ayam

Caranya, gantungkan atau letakkan bulu ayam sekitar rumah, ini kerana cicak memang gerun dengan burung. Jadi apabila cicak melihatnya dia kan gerun dan menjauhkan diri.

9. Menggunakan Peangkap Tikus

Perangkap tikus tidak terhad kepada tikus sahaja, ianya boleh digunakan untuk memerangkap cicak juga.

Itulah antara 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah . Selamat mencuba. -Ramenpedas.com

Sumber: Siraplimau

Incoming search terms:

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

Cicak merupakan binatang yang tidak berbahaya, namun kehadiran cicak boleh menggangu anak-anak kecil kita dan juga binatang peliharaan. Sekiranya dibiarkan cicak akan menjadi penghuni tetap dalam rumah dan akan menjadikan perabot-perabot yang ada didalam rumah sebagai sarang pembiakkan mereka.

Memang mengelikan, jadi mari RP kongsikan apa 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah yang berada di dalam rumah kita;

 

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

1. Menggunakan Kulit Telur

Caranya amat mudah, cicak tidak suka kan bau telur, oleh yang demikian,ambil kulit telur dan letakkan di ruang kosong di pintu masuk,dan tingkap untuk menghalang dimasukki oleh cicak. Jangn lupa untuk menggantikan dengan yang baru selepas tiga minggu.

2. Menggunakan Serbuk Kopi

Caranya, letakkan sedikit serbuk kopi kedalam bekas, Masukkan juga sedikit serbuk tembakau dan kemudian gaul. Kemudian ambil beberapa pencungkil gigi atau batang mancis dan sapukan sedikit gam diatasnya, lalu letakkan serbuk kopi tadi. Selepas itu letakakn serbuk kopi tadi di tempat yang boleh dimasukki cicak ataupun di belakng almari, ini adalah keran cicak akan mati apabila memakan serbuk kopi tersebut.

3. Menggunakan Bawang Putih Atau Bawang Merah

Caranya, gantungkan atau letakkan bawang di  pintu atau tingkap, selain itu kisar bawang kemudian campurkan dengan air, kemudian bolehlah disemburkan di sekeliling rumah. Ini kerana cicak tidaksuka dengan bau bawang.

4. Menggunakan Lada Hitam

Caranya, masukkan  serbuk lada hitam, serbuk cili dan air ke dalam botol spray, Semburkan campuran tadi ke dinding, tingkap dan pintu untuk menggelakkan cicak daripada masuk ke dalam rumah, ini kerana cicak tidak tahan dengan rasa pedas.

5. Menggunakan Ply Paper

Caranya, lekatkan Ply Paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding anda, Apabila cicak melaluinya ianya akan melekat pada Ply Paper tersebut, kemudian anda bolehlah membuangnya.

6. Menggunakan Air Sejuk.

Carnya, semburkan air sejuk pada cicak, lagi sejuk air tu lagi bagus, ini kerana ianya dapat melumpuhkan pergerakan cicak tersebut.

7. Menggunakan Sos Tabasco

Caranya, campurkan air dengan sedikit sos tabasco dan masukkan ke dalam botol spray, kemudian semburkan ke belakang almari, dinding dan rak, ini kerana baunya yang tajam akan membuatkan bukan sahaja cicak melarikan diri malahan serangga lain pun tidak akan mendekati.

bulu ayam halau cicak

8. Menggunakan Bulu Ayam

Caranya, gantungkan atau letakkan bulu ayam sekitar rumah, ini kerana cicak memang gerun dengan burung. Jadi apabila cicak melihatnya dia kan gerun dan menjauhkan diri.

9. Menggunakan Peangkap Tikus

Perangkap tikus tidak terhad kepada tikus sahaja, ianya boleh digunakan untuk memerangkap cicak juga.

Itulah antara 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah . Selamat mencuba. -Ramenpedas.com

Sumber: Siraplimau

Incoming search terms:

Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah

Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah Menggunakan Bawang

Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah

 

Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah Menggunakan Bawang

Demam selsema memang merungsingkan jika kita terkenanya, sudah la demam, asyik bersin pulak tu. Habis apa sahaja kerja yang hendak di buat jadi tergendala. Hendak hilangkannya pun amatlah susah tambah -tambah jikalau terjangkit pula dekat kanak-kanak, lagi la payah.

Anda Pernah dengar tak petua orang-orang tua dulu-dulu ada berkata
“jikalau anak demam/selsema/batuk, ambilah bawang merah, kemudian kupas dan hiris. kemudian Letaklah dibawah bantal yang dia tidur, insyaAllah sehari dua dah sembuh”

Kebetulan, baru-baru ini PP ada terbaca satu artikel, yang menyatakan bawang amat elok untuk digunakan ketika demam selsem dan bawang juga dapat mengelakkan daripada demam tersebut berjangkit seluruh rumah. Jadi mari PP kongsikan  Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah Menggunakan Bawang; 

Caranya adalah  dengan meletakkan bawang merah di bawah bantal orang atau anak  yang terkena demam selsema itu, selain itu letakkan juga di atas meja solek dalam bilik, di ruang tamu dan juga di dapur. Ini adalah untuk menggelakkan demam selsema ini berjangkit satu rumah. Insyaallah keesokan harinya, demam selsema akan berkurangan. jadi Apa yang ada pada bawang ni ye agaknya??

Berdasarkan daripada sumber FB dan menurut kajian ;

” Bawang adalah sejenis sayuran yang sememangnya mengandungi kandungan antioxidant yang amat tinggi dan mempunyai kimia yg bersifat asidik juga antibacteria.  oleh itu apabila semasa kita memotong bawang dan tiba-tiba mata rasa pedih, itu adalah kerana sebenarnya bawang tersebut  telah melepaskan gas yang bersifat antibakteria‘.

Sebab itulah apabila kita meletakkan bawang  di tepi katil orang demam atau selsema ianya boleh membantu mengurangkan selsema, kerana  bawang telah melepaskan gas antibakteria.

Selain itu jika anak demam selsema, mandikanlah dia dengan air rebusan daripada bawang kecil, caranya, rebus bawang hingga mendidih, apabila sudah suam barulh mandikan anak anda.
Tips : Jangan campurkan air rebusan dengan air sejuk, itu adalah pantang larangnya, jadi biarkan sahaja air rebusan tu suam dengan sendirinya.

Jadi kepada anda yang mempunyai anak yang kerap demam atau selsema dan batuk, bolehlah mencuba tips  ini ye. Seeloknya apabila salah seorang daripada ahli keluarga dah terkena tu, teruslah buat. InsyaAllah cara ni dapat mengelakkan daripada satu rumah berjangkit demam selsema.

Selamat mencuba-PaliPali.net

Sumber: FB

Incoming search terms:

Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah

 

Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah Menggunakan Bawang

Demam selsema memang merungsingkan jika kita terkenanya, sudah la demam, asyik bersin pulak tu. Habis apa sahaja kerja yang hendak di buat jadi tergendala. Hendak hilangkannya pun amatlah susah tambah -tambah jikalau terjangkit pula dekat kanak-kanak, lagi la payah.

Anda Pernah dengar tak petua orang-orang tua dulu-dulu ada berkata
“jikalau anak demam/selsema/batuk, ambilah bawang merah, kemudian kupas dan hiris. kemudian Letaklah dibawah bantal yang dia tidur, insyaAllah sehari dua dah sembuh”

Kebetulan, baru-baru ini PP ada terbaca satu artikel, yang menyatakan bawang amat elok untuk digunakan ketika demam selsem dan bawang juga dapat mengelakkan daripada demam tersebut berjangkit seluruh rumah. Jadi mari PP kongsikan  Tips Elak Demam Selsema Berjangkit Satu Rumah Menggunakan Bawang; 

Caranya adalah  dengan meletakkan bawang merah di bawah bantal orang atau anak  yang terkena demam selsema itu, selain itu letakkan juga di atas meja solek dalam bilik, di ruang tamu dan juga di dapur. Ini adalah untuk menggelakkan demam selsema ini berjangkit satu rumah. Insyaallah keesokan harinya, demam selsema akan berkurangan. jadi Apa yang ada pada bawang ni ye agaknya??

Berdasarkan daripada sumber FB dan menurut kajian ;

” Bawang adalah sejenis sayuran yang sememangnya mengandungi kandungan antioxidant yang amat tinggi dan mempunyai kimia yg bersifat asidik juga antibacteria.  oleh itu apabila semasa kita memotong bawang dan tiba-tiba mata rasa pedih, itu adalah kerana sebenarnya bawang tersebut  telah melepaskan gas yang bersifat antibakteria‘.

Sebab itulah apabila kita meletakkan bawang  di tepi katil orang demam atau selsema ianya boleh membantu mengurangkan selsema, kerana  bawang telah melepaskan gas antibakteria.

Selain itu jika anak demam selsema, mandikanlah dia dengan air rebusan daripada bawang kecil, caranya, rebus bawang hingga mendidih, apabila sudah suam barulh mandikan anak anda.
Tips : Jangan campurkan air rebusan dengan air sejuk, itu adalah pantang larangnya, jadi biarkan sahaja air rebusan tu suam dengan sendirinya.

Jadi kepada anda yang mempunyai anak yang kerap demam atau selsema dan batuk, bolehlah mencuba tips  ini ye. Seeloknya apabila salah seorang daripada ahli keluarga dah terkena tu, teruslah buat. InsyaAllah cara ni dapat mengelakkan daripada satu rumah berjangkit demam selsema.

Selamat mencuba-PaliPali.net

Sumber: FB

Incoming search terms:

Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis

Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis

Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis

 

Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis

Pernahkah anda mendengar tentang khasiat air rebusan kismis? Ternyata ianya sungguh mengagumkan, ini kerana air rebusan kismis dapat menambahkan  nutrisi yang begitu baik untuk dimakan seharian, terutamanya untuk meningkatkan kesihatan hati anda.

 

Hati dan buah pinggang merupakan organ paling penting untuk membersihkan darah, menyingkirkan toksin dalam badan dan logam berat yang telah terkumpul dalam tubuh badan yang dimana akhirnya boleh membuat anda sakit. Kadangkala kehidupan seharian yang tidak terurus akan menyebabkan beberapa fungsi utama ini akan tergendala kerana cara pemakan yang tidak sekata dan makan makanan yang berlemak terlalu banyak.

 

Doktor sering mengesyorkan anda untuk mengambil kismis di waktu pagi hari demi untuk menjaga lebih baik kesihatan hati anda, ianya juga dapat menghilangkan kolesterol yang tidak diperlukan, mencegah sembelit, serta  turunkan kadar trigliserida atau sakit perut. Jadi mari PP kongsikan Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis;

 

  1. Kismis adalah merupakan sumber semula jadi vitamin serta mineral,  khasiat dan manfaatnya bakal meningkat dengan cepat apabila anda megambilan air rendaman kismis ini. Ini adalah kerana kandungan gulanya yang rendah.

 

  1. Sebuah sumber semulajadi antioksidan. Ini adalah kerana kismis adalaha salah satu yang sumber semula jadi yang paling baik untuk anti-oksidan.

 

  1. Kismis adalah daripada anggur kering amat kaya dengan bioflavonoid yang dapat membantu melindungi anda daripada radikal bebas serta menguatkan sistem pertahanan badan dalam melawan penyakit.

 

  1. Minum air kismis adalah cara paling mudah tetapi berkesan dalam membersihkan aliran darah serta dapat merangsang manfaat hati yang baik, serta meningkatkan sistem pencernaan anda. Air rebusan kismis mendorong mengurangkan gastrik, dapat menolong anda memproses makanan anda dengan lebih baik serta ianya menyerap nutrisi.

 

Ini adalah Cara Menyediakan Air Rebusan Kismis 

Bahan-bahannya:

  • 400 ml air atau 2 cawan air
  • 150 grm Kismis

 

Cara-caranya:

  1. Pilihlah kismis dengan Kualiti yang baik, seeloknyapilihlah Kismis organik.
  2. Panaskan air di dalam periuk. Kemudian masukkan Kismis tadi lalu didihkan selama 20 minit. Selepas itu matikan api dan tutup periuk.
  3. Biarkan Kismis tersebut terendam semalaman.
  4. Pada keesokan harinya, tapiskan dan tuangkan kedalam gelas air Kismis itu.
  5. Minumlah pada waktu pagi hari,  waktu perut kosong atau 30 minit sebelum anda sarapan.
  6. Amalkan ini sekurang-kurangnya 4 hari berturut-turut selama sebulan sekali untuk mendapatkan hasil yang maksimum.

 

Banyak rupanya Khasiat yang ada daripada air rebusan kismis ini, jadi mari kit amalkan.-PaliPali.net

 

Sumber: 1malaysia

 

Incoming search terms:

Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis

 

Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis

Pernahkah anda mendengar tentang khasiat air rebusan kismis? Ternyata ianya sungguh mengagumkan, ini kerana air rebusan kismis dapat menambahkan  nutrisi yang begitu baik untuk dimakan seharian, terutamanya untuk meningkatkan kesihatan hati anda.

 

Hati dan buah pinggang merupakan organ paling penting untuk membersihkan darah, menyingkirkan toksin dalam badan dan logam berat yang telah terkumpul dalam tubuh badan yang dimana akhirnya boleh membuat anda sakit. Kadangkala kehidupan seharian yang tidak terurus akan menyebabkan beberapa fungsi utama ini akan tergendala kerana cara pemakan yang tidak sekata dan makan makanan yang berlemak terlalu banyak.

 

Doktor sering mengesyorkan anda untuk mengambil kismis di waktu pagi hari demi untuk menjaga lebih baik kesihatan hati anda, ianya juga dapat menghilangkan kolesterol yang tidak diperlukan, mencegah sembelit, serta  turunkan kadar trigliserida atau sakit perut. Jadi mari PP kongsikan Rahsia Dan Khasiat Air Rebusan Kismis;

 

  1. Kismis adalah merupakan sumber semula jadi vitamin serta mineral,  khasiat dan manfaatnya bakal meningkat dengan cepat apabila anda megambilan air rendaman kismis ini. Ini adalah kerana kandungan gulanya yang rendah.

 

  1. Sebuah sumber semulajadi antioksidan. Ini adalah kerana kismis adalaha salah satu yang sumber semula jadi yang paling baik untuk anti-oksidan.

 

  1. Kismis adalah daripada anggur kering amat kaya dengan bioflavonoid yang dapat membantu melindungi anda daripada radikal bebas serta menguatkan sistem pertahanan badan dalam melawan penyakit.

 

  1. Minum air kismis adalah cara paling mudah tetapi berkesan dalam membersihkan aliran darah serta dapat merangsang manfaat hati yang baik, serta meningkatkan sistem pencernaan anda. Air rebusan kismis mendorong mengurangkan gastrik, dapat menolong anda memproses makanan anda dengan lebih baik serta ianya menyerap nutrisi.

 

Ini adalah Cara Menyediakan Air Rebusan Kismis 

Bahan-bahannya:

  • 400 ml air atau 2 cawan air
  • 150 grm Kismis

 

Cara-caranya:

  1. Pilihlah kismis dengan Kualiti yang baik, seeloknyapilihlah Kismis organik.
  2. Panaskan air di dalam periuk. Kemudian masukkan Kismis tadi lalu didihkan selama 20 minit. Selepas itu matikan api dan tutup periuk.
  3. Biarkan Kismis tersebut terendam semalaman.
  4. Pada keesokan harinya, tapiskan dan tuangkan kedalam gelas air Kismis itu.
  5. Minumlah pada waktu pagi hari,  waktu perut kosong atau 30 minit sebelum anda sarapan.
  6. Amalkan ini sekurang-kurangnya 4 hari berturut-turut selama sebulan sekali untuk mendapatkan hasil yang maksimum.

 

Banyak rupanya Khasiat yang ada daripada air rebusan kismis ini, jadi mari kit amalkan.-PaliPali.net

 

Sumber: 1malaysia

 

Incoming search terms:

One comment

  1. Assalam …
    Sya nk tnya about green coffee handel tu ??
    Btul ka ??

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *