Home » ilmu Islam » 5 Hak Isteri Dalam Duit Suami

5 Hak Isteri Dalam Duit Suami

hak seorang isteri

 

5 Hak Isteri Dalam Duit Suami

Perkahwinan merupakan satu tanggungjawab dan amanah besar yang perlu dipikul oleh suami dan isteri. Tanggungjawab suami adalah lebih berat daripada tanggungjawab isteri meskipun ramai yang menganggap isteri lebih banyak beban berbanding suami. Namun begitu, hakikatnya di alam akhirat nanti suami mempunyai bebanan yang lebih berat lagi untuk dilaksanakan, di mana suami akan dipertanggungjawabkan atas segala yang berlaku keatas isteridan keluarganya.

Dari segi nafkah pula suami kepada isteri, suami perlu sediakan 5 nafkah ini:

1) Makan dan minum isteri.
duit belanja diri (Menurut Lembaga Zakat, potongan ke atas isteri adalah RM3,000 setahun. Bila dibahagi 12 bulan jadi RM250 sebulan. Pun begitu, ia bergantung pada pendapatan/ehsan suami )
duit belanja dapur.
2) Peralatan mandian
3) Ubat ubatan / medical
4) Pakaian baru 2 persalinan setahun. Ini termasuk pakaian dalam, telekung, tudung, kasut dll.
5) Rumah yang selesa untuk isteri tinggal dengan aman dan mudah membuka auratnya (tiada yang bukan mahram). Termasuk segala bil berkaitan rumah.

Jika suami enggan memberi nafkah, maka isteri berhak mengambil duit suami tanpa pengetahuannya mengikut kadar keperluan belanja keluarga.
Hal ini dibenarkan oleh syara’ . Ini berdalilkan kepada riwayat berikut.
Rasulullah SAW telah ditanya oleh isteri Abu Sufian, Hindun binti Utbah bin Rabi’ah yang datang mengadu kepada Baginda SAW, “Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah seorang suami yang kedekut. Bolehkah aku mengambil sebahagian hartanya untuk keperluan keluarga kami?” Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Tidak mengapa engkau mengambil sekadar keperluanmu dengan cara yang makruf.”

5 Hak Isteri Dalam Duit Suami

~petikan kuliah Ustaz Fawwaz~
“Nasihat saya… kepada isteri, bila dah tahu bab nafkah ni, jangan pula demand lebih-lebih hingga di luar kemampuan suami ye. Apa2 pun ikut kemampuan suami. Jadilah penyejuk hati suami dalam segala keadaan. Kalau suami tak mampu, sedikit yang suami bagi tu kita bersyukurlah. Bila bersyukur, moga Allah tambah nikmat dan hidup pun lebih bahagia.

Satu lagi, tolonglah para isteri untuk amanah dengan duit yang suami beri. Misalnya untuk duit belanja dapur, bila memasak tu jangan terlalu berlebihan. Makan berempat saja, tapi masak macam untuk 10 orang. Bila tak habis, simpan peti ais…terlupa pulak nak makan..akhirnya dibuang. Kata ustaz, isteri yang selalu macam ni…isteri yang khianat. Dia tidak amanah. Mungkin dia tak sedar yang perbuatannya itu boleh mendatangkan dosa.

Bagi suami yang isterinya bekerja pula, jangan sedap sangat guna duit isteri tanpa izinnya. Dah lah duit rumah guna potongan gaji isteri, duit dapur pun under isteri….duit makan isteri kat ofis tak pernah hulur…konon cakap, “duit gaji saya, saya simpan untuk emergency..untuk kegunaan kita jugak”….Awak, kalau isteri awak tu tak halalkan, tak lepas nanti awak kat akhirat.

Ada sahabat saya beritahu, suaminya setiap malam sebelum tidur akan selalu minta maaf dan minta dihalalkan jika dia ada teralpa tentang tanggungjawabnya atau ada termakan duit isterinya. Bila suami cakap macam tu…takkanlah kita tegar untuk tidak memaafkan. Betul tak?

Isteri jika bekerja, walaupun memang bukan tanggungjawab kita untuk cover belanja rumah, tapi jika suami memang tak mampu, kita belajarlah untuk sabar dengan ujian ni, belajar untuk redha dan seterusnya bersyukur. Kenapa perlu syukur? Bersyukurlah kerana di sebalik ketidakmampuan suami itu, ada hikmah tersembunyi. Allah rupa-rupanya nak bagi kita pahala besar. Mulai sekarang, segala yang kita belanja untuk keluarga tu niatkanlah sebagai sedekah. Sedekah pada keluarga terdekat, pahalanya sangat WOW melebihi pahala sedekah fisabilillah kata ustaz. Sentiasa ingat, hidup kita di dunia ni untuk kumpul pahala sebanyak-banyaknya. Syurga tu kan mahal”.

Sesungguhnya sedekah itu menggugurkan dosa seperti air memadamkan api…juga membentengkan kita daripada api neraka.

Semoga bermanfaat.-PaliPali.net

Wallahualam.
Sumber : EHMYMEDIA

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Tahniah diucapkan kepada Pelakon Nadia Aqilah, 33, kini telah bergelar pun sah isteri kepada seorang pemuzik, Saiful Ridzuan, dengan hanya sekali lafaz sahaja, pada pagi Jumaat yang lalu.

Majlis penikahan Nadiah Aqilah dan suami telah berlangsung dalam suasana yang cukup meriah sekali di kediaman keluarga Nadia di Batu Pahat, Johor.

Nadia Aqilah yang cukup aktif di pentas teater dan kaca TV ini sememangnya jarang bercerita mengenai tentang kisah peribadinya. Nadia Aqilah cukup dikenali ramai kerana lakonanya  dalam drama Tari Tirana, Kerna Terpaksa Aku Relakan dan banyk lagi.

Apa yang menariknya, pada hari pernikahannya, pelakon ini telah berkongsi saat-saat ini indah dan bahagia ini untuk dikongsikan  bersama para peminatnya menerusi Insta Live di laman Instagram miliknya sendiri.

Teman rapatnya, iaitu  pelakon Sharifah Amani juga tidak ketinggalan berkongsiikan gambar-gambar majlis pernikhan tersebut menerusi laman Instagram milik pelakon tersebut.

Di majlis pernikhan tersebut Nadia Aqilah kelihatn begitu anggun sekali apabila mengenakan persalinan kebaya putih, sedondon dengan suaminya yang bertemakan klasik.

Untuk Majlis resepsi Nadia Aqilah juga tampil cukup anngun dan klasik ala-ala saloma apabila dia menggayakan dres retro coklat pada majlis resepsinya pada sabtu yang lalu.

Majlis resepsi ini juga cukup meriah apabila ianya dihadiri oleh sanak saudara, ahli-ahli keluarga sera rakan-rakan karib dan juga rakan-rakan artis antaranya  Ruzana Ibrahim, Eenaz Mokhtar, Sherry Al-Hadad, Sharifah Amani, Tony Eusoff, Iedil Putra, Nadiya Nisaa dan ramai lagi. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah;

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

gambar upacara majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

Tahniah diucapkan sekali lagi, semoga perhubungan yang dibina ini akn terus berkekaln hingga ke akhir hayat dan dikurniakan anak-anak yang comel-Ramenpedas,com

Sumber ; IG missnadiahaqilah /#duanadi / #duanfornadia / Offical Photographer @thewolvesomepople 

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

Tahniah diucapkan kepada Pelakon Nadia Aqilah, 33, kini telah bergelar pun sah isteri kepada seorang pemuzik, Saiful Ridzuan, dengan hanya sekali lafaz sahaja, pada pagi Jumaat yang lalu.

Majlis penikahan Nadiah Aqilah dan suami telah berlangsung dalam suasana yang cukup meriah sekali di kediaman keluarga Nadia di Batu Pahat, Johor.

Nadia Aqilah yang cukup aktif di pentas teater dan kaca TV ini sememangnya jarang bercerita mengenai tentang kisah peribadinya. Nadia Aqilah cukup dikenali ramai kerana lakonanya  dalam drama Tari Tirana, Kerna Terpaksa Aku Relakan dan banyk lagi.

Apa yang menariknya, pada hari pernikahannya, pelakon ini telah berkongsi saat-saat ini indah dan bahagia ini untuk dikongsikan  bersama para peminatnya menerusi Insta Live di laman Instagram miliknya sendiri.

Teman rapatnya, iaitu  pelakon Sharifah Amani juga tidak ketinggalan berkongsiikan gambar-gambar majlis pernikhan tersebut menerusi laman Instagram milik pelakon tersebut.

Di majlis pernikhan tersebut Nadia Aqilah kelihatn begitu anggun sekali apabila mengenakan persalinan kebaya putih, sedondon dengan suaminya yang bertemakan klasik.

Untuk Majlis resepsi Nadia Aqilah juga tampil cukup anngun dan klasik ala-ala saloma apabila dia menggayakan dres retro coklat pada majlis resepsinya pada sabtu yang lalu.

Majlis resepsi ini juga cukup meriah apabila ianya dihadiri oleh sanak saudara, ahli-ahli keluarga sera rakan-rakan karib dan juga rakan-rakan artis antaranya  Ruzana Ibrahim, Eenaz Mokhtar, Sherry Al-Hadad, Sharifah Amani, Tony Eusoff, Iedil Putra, Nadiya Nisaa dan ramai lagi. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah;

 

Gambar Sekitar Majlis Pernikahan Dan Resepsi Pelakon Nadia Aqilah

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

 

gambar pernikahan pelakon nadiah aqilah

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

 

gambar-gambar majlis pernikahan nadiah aqilah

 

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

gambar majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

gambar upacara majlis resepsi pelakon nadia aqilah

 

Tahniah diucapkan sekali lagi, semoga perhubungan yang dibina ini akn terus berkekaln hingga ke akhir hayat dan dikurniakan anak-anak yang comel-Ramenpedas,com

Sumber ; IG missnadiahaqilah /#duanadi / #duanfornadia / Offical Photographer @thewolvesomepople 

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Pada 22 April yang lalu, penyanyi Shila Amzah telah mengadakan majlis resepsi perkahwinanya yang berlangsung dengan penuh meriah sekali. Majlis yang bertemakan Balck & Elegan ternyata memukau kesemua yang hadir di majlis resepsi tersebut.

Sebelum majlis resepsi pada 22 April Shila Amzah telah mengadakan juga majlis resepsi bertandang yang dimana Shila Amzah kelihtan cukup anggun menawan dalm persalinan berwarna pink kuat sedondon dengan suaminya. Di majlis resepsi 22 April tersebut Shila Amzah kelihatan cukup jelita dalam dua persalinan berwarna hitam yang cukup elegan sedondon dengan suaminya yang segak berkot hitam.

Majlis resepsi tersebut telah dihadiri hampir 800 tetamu termasuk sanak saudara, ahli-ahli keluarga serta rakan-rakan karib dan selenbriti tuut hadir, anataranya Zara Zya, Fara Fauzana, Dato Aznil Haji Nawawi dan ramai lagi. Yang lebih mengujakan adalah kehadiran kumpulan Ruffedge yang turut hadir menyanyikan lagu untuk pasangan pengantin dan tetamu yang hadir.

Bukan itu sahaja Shila Amzah juga membuat kejutan apabila dia juga membuat persembahan khas menyanyi untuk suaminya serta para tetamu yang hadir.  Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami untuk tatapan anda;

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar shila amzah kawin

 

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

 

penyanyi shila azmah wedding

 

penyanyi shila azmah wedding

 

shila dan suami di majlis resepsi

Tahniah sekali lagi diucapkan kepada Shila Amzah dan suami tercintanya. Semoga hubungan ini akan terus berkekalan hingga ke akhir hayat dan akan dikurniakan anak-anak yang comel-comel.-Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah #shilaxharis / Ig Azuracouture / MH

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

Pada 22 April yang lalu, penyanyi Shila Amzah telah mengadakan majlis resepsi perkahwinanya yang berlangsung dengan penuh meriah sekali. Majlis yang bertemakan Balck & Elegan ternyata memukau kesemua yang hadir di majlis resepsi tersebut.

Sebelum majlis resepsi pada 22 April Shila Amzah telah mengadakan juga majlis resepsi bertandang yang dimana Shila Amzah kelihtan cukup anggun menawan dalm persalinan berwarna pink kuat sedondon dengan suaminya. Di majlis resepsi 22 April tersebut Shila Amzah kelihatan cukup jelita dalam dua persalinan berwarna hitam yang cukup elegan sedondon dengan suaminya yang segak berkot hitam.

Majlis resepsi tersebut telah dihadiri hampir 800 tetamu termasuk sanak saudara, ahli-ahli keluarga serta rakan-rakan karib dan selenbriti tuut hadir, anataranya Zara Zya, Fara Fauzana, Dato Aznil Haji Nawawi dan ramai lagi. Yang lebih mengujakan adalah kehadiran kumpulan Ruffedge yang turut hadir menyanyikan lagu untuk pasangan pengantin dan tetamu yang hadir.

Bukan itu sahaja Shila Amzah juga membuat kejutan apabila dia juga membuat persembahan khas menyanyi untuk suaminya serta para tetamu yang hadir.  Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami untuk tatapan anda;

 

Gambar Sekitar Majlis Resepsi Shila Amzah Dan Suami

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

 

gambar resepsi shila amzah

 

majlis resepsi shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar shila amzah kawin

 

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

gmabr upacara majlis resepsi shila amzah

 

penyanyi shila azmah wedding

 

penyanyi shila azmah wedding

 

shila dan suami di majlis resepsi

Tahniah sekali lagi diucapkan kepada Shila Amzah dan suami tercintanya. Semoga hubungan ini akan terus berkekalan hingga ke akhir hayat dan akan dikurniakan anak-anak yang comel-comel.-Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah #shilaxharis / Ig Azuracouture / MH

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Pada 18 April yang lalau penyanyi Shila Amzah teoah mengadakan Majlis Khatam Al Quran bersempena majlis perkahwinanya nanti. Majlis khatam Al-quran selalunya dilakukan sebelum majlis pernikahan, majlis tersebut diadakan secara sederhana sahaja. Shila Amzah kelihtan cukup ayu dalam persalinan berwrna merah jambu.

Majlis tersebut turut dimeriahkan dengan kehadiran tetamu dan rakan baik Shila Amzah iaitu Fara Fauzana dan Jihan Muse, mereka mengenakn pakaian sedondon berwarna biru lembut. Pada malam tersebut telah berlangsung juga majlis berinai bagi meraikan Shila Amzah. Turut hadir Fara Fauzana dan Jihan Musa. Shila Amzah mengenakan busana berwarna royal blue.

Pada 19 April jam 6.25 petang tahniah diucapkan kepada Shila Amzah kerana telah sah bergelar isteri kepada jejaa pilihan hatinya iaitu Haris Idraki Elias. Shila Amzah tampak begitu jelita dalam persalinan berwarna putih sedondon dengan suaminya.

Majlis pernikahn tersebut berlangsung dengan begitu meriah sekali dan turut dihadiri oleh sanak, saudara, ahli-ahli kelurga terdekat serta rakan-rakan yang mengenali Shila Amzah, turut hadir adalah rakan baik iaitu Fara Fauzana, Jihan Muse dan Zara Zya. Selepas majlis pernikhan diadakan pula majlis bersaanding yang diman Shila Amzah megenkan busan berwrana biru lembut. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah;

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar shila amzah nikah

 

 

gambar shila amzah nikah

 

gambar shila amzah kawin

gambar majlis pernikahan shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar majlis pernikahan shila amzah

Tahniah sekali lagi RP ucapkan, semoga hubungan yang dibina akan terus berkekalan hingga  ke akhir hayat. Sweet dan simple je majlis perkahwinan Shila Amzah nih. –Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah / #shilxharis / Ig therealfafau

 

Incoming search terms:

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

Pada 18 April yang lalau penyanyi Shila Amzah teoah mengadakan Majlis Khatam Al Quran bersempena majlis perkahwinanya nanti. Majlis khatam Al-quran selalunya dilakukan sebelum majlis pernikahan, majlis tersebut diadakan secara sederhana sahaja. Shila Amzah kelihtan cukup ayu dalam persalinan berwrna merah jambu.

Majlis tersebut turut dimeriahkan dengan kehadiran tetamu dan rakan baik Shila Amzah iaitu Fara Fauzana dan Jihan Muse, mereka mengenakn pakaian sedondon berwarna biru lembut. Pada malam tersebut telah berlangsung juga majlis berinai bagi meraikan Shila Amzah. Turut hadir Fara Fauzana dan Jihan Musa. Shila Amzah mengenakan busana berwarna royal blue.

Pada 19 April jam 6.25 petang tahniah diucapkan kepada Shila Amzah kerana telah sah bergelar isteri kepada jejaa pilihan hatinya iaitu Haris Idraki Elias. Shila Amzah tampak begitu jelita dalam persalinan berwarna putih sedondon dengan suaminya.

Majlis pernikahn tersebut berlangsung dengan begitu meriah sekali dan turut dihadiri oleh sanak, saudara, ahli-ahli kelurga terdekat serta rakan-rakan yang mengenali Shila Amzah, turut hadir adalah rakan baik iaitu Fara Fauzana, Jihan Muse dan Zara Zya. Selepas majlis pernikhan diadakan pula majlis bersaanding yang diman Shila Amzah megenkan busan berwrana biru lembut. Jadi mari RP kongsikan beberapa Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah;

 

Gambar Sekitar Majlis Khatam Al-Quran, Berinai Dan Pernikahan Shila Amzah

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis berinah shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar majlis pernikhan shila amzah

 

gambar shila amzah nikah

 

 

gambar shila amzah nikah

 

gambar shila amzah kawin

gambar majlis pernikahan shila amzah

 

gambar shila amzah kawin

 

gambar majlis pernikahan shila amzah

Tahniah sekali lagi RP ucapkan, semoga hubungan yang dibina akan terus berkekalan hingga  ke akhir hayat. Sweet dan simple je majlis perkahwinan Shila Amzah nih. –Ramenpedas.com

Sumber : IG shahilaamzah / #shilxharis / Ig therealfafau

 

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.