Home » Himpunan doa » 15 Amalan Pembuka Pintu Rezeki Yang Halal

15 Amalan Pembuka Pintu Rezeki Yang Halal

 

15 Amalan Pembuka Pintu Rezeki Yang Halal

Siapa kata amalan pembuka pintu rezeki hanyalah hal-hal yang berkaitan dengan ikhtiar dan usaha kita dalam berniaga? Banyak hal-hal yang kita tidak amalkan namun ternyata menjadi amalan kunci pembuka pintu rezeki yang sangat luar biasa!

Berikut ini ada 15 amalan pembuka pintu rezeki yang wajib dicuba oleh setiap dari kita yang yakin kepada Allah. rasakan  perbezaannya turunnya rezeki selepas melakukan ke-15 poin berikut ini:

1. ISTIGHFAR DAN TAUBAT
Allah SWT berfirman: “Maka Aku katakan kepada mereka: ‘Mohonlah ampun kepada allah SWT, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, membanyak harta dan anak-anakmu, mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai. “(Qs. Nuh: 10-12).

2. TINGGALKAN PERBUATAN DOSA
“… Dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” (Riwayat at-Tirmizi)

3. TAQWA KEPADA ALLAH SWT
Allah berfirman: “Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan
keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. “(Qs. Ath-Thalaq: 2-3)

4. JANGAN SEKALI-KALI LUPA UNTUK MENUNAIKAN IBADAH KEPADA ALLAH SWT
“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu. “(Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah ra)

5. BERUSAHA DAN BERIKHTIAR SEBAIK-BAIKNYA
“Allah tidak akan merubah nasib suatu kaum jika bukan kaum itu sendiri yang merubahnya.” (QS. Ar-Ra’du: 11)

6. TAWAKAL KEPADA ALLAH SWT
Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sungguh, seandainya kalian betawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, nescaya kalian akan diberi rezeki sebagaimana rezeki burung-burung, mereka berangkat pagi-pagi dalam keadaan lapar, dan pulang di petang hari dalam keadaan kenyang.” ( Ahmad dan Tirmizi).

7. BERIBADAH SEPENUH HATI & KHUSYUK’
Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah berfirman,” Wahai anak Adam, beribadahlah sepenuhnya kepadaKu, nescaya Aku penuhi (hatimu) di dalam dada dengan kekayaan dan Aku penuhi keperluanmu. Jika kalian tidak lakukan yang sedemikian, nescaya Aku penuhi tanganmu dengan kesibukan dan tidak aku penuhi keperluanmu (kepada manusia). “(Tirmizi, Ahmad, dan Ibnu Majah).

8. SILATURRAHIM Rasulullah SAW
bersabda, “Barangsiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan diakhirkan ajalnya (dipanjangkan umurnya) maka hendaknya ia menyambung (tali) silaturahim.” (HR. Bukhari).

9. BERBUAT BAIK: KEPADA ORANG TUA, SAUDARA MARA, SAHABAT, KERABAT DAN ORANG2 YANG LEMAH
Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah tdk akan zalim pd hambanya yg berbuat kebaikan. Dia akan dibalas dengan diberi rezeki di dunia dan akan dibalas dengan pahala di akhirat. (HR. Ahmad) Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang ingin dipanjangkan umurnya dan ditambah rezekinya, hendaklah ia berbakti kepada kedua orang tuanya dan hendaklah ia menyambung silaturahmi.” (HR. Ahmad). Rasulullah SAW bersabda, “Bantulah orang-orang lemah, kerana kalian diberi rezeki dan ditolong lantaran orang-orang lemah di antara kalian.” (Muslim dan An-Nasa`i).

10. MEMUDAHKAN KESULITAN ORANG LAIN
Rasulullah SAW bersabda: “Allah ta’ala menolong seorang hamba selagi hamba tersebut menolong sesamanya.” Beliau juga bersabda: “Barang siapa menolong saudaranya yang membutuhkan maka Allah ta’ala akan menolongnya.” (HR. Muslim).

11. BERINFAQ DAN SHADAQAH
Allah SWT berfirman, “Katakanlah: ‘Sesungguhnya Robb ku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki Nya di antara hamba-hamba Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki Nya)’, dan apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya. “(Qs. Saba`: 39).

12. SELALU MENUNAIKAN SOLAT DHUHA
“Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

13. BERSYUKUR KEPADA ALLAH SWT Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahkan nikmat-Ku kepadamu, dan sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku sangat keras. “(Ibrahim: 7). “… Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Ali Imran: 145)

14. BANGUN PAGI
Fatimah (Puteri Rasulullah) berkata bahawa apabila Rasulullah melihatnya masih terlentang di tempat tidurnya di pagi hari, beliau (SAW) berkata kepadanya, “Puteriku, bangunlah dan saksikanlah kemurahan hati Allah, dan janganlah menjadi seperti kebanyakan orang. Allah membahagikan rezeki setiap harinya pada waktu antara bermulanya subuh hingga terbit matahari. “(HR. Al-Baihaqi).

15. SELALU BERADA DALAM KEADAAN BERWUDUK
Rasulullah SAW bersabda, “Senantiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah SWT akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

~MARI AMALKAN INSYAALLAH ALLAH AKAN MEMBUKA PINTU REZEKINYA PADA HAMBANYA YANG BERTAQWA =)

-ramenpedas.com

sumber : Ummi

Incoming search terms:

!-- nuffnang -->

Check Also

Pesanan Dari Da'i Wan Buat Uqasha Senrose

Surat Dan Pesanan Dari Da’i Wan Buat Uqasha Senrose

Pesanan Dari Da'i Wan Buat Uqasha Senrose

Surat Dan Pesanan Dari Da’i Wan Buat Uqasha Senrose

Semalam kite dikejutkan dengan berita yang agak sedih.. Uqasha Senrose mengambil keputusan untuk kembali membuka hijab selepas 3 tahun, Bagi RP Kita paham bukan mudah untuk terus istiqamah bagi wanita yang baru berhijrah..dan sebagai manusia biasa kite mudah tergelincir.. ape yang RP boleh katakan RP tetap terus Berdoa agar suatu hari nanti Uqasha akan lebih kuat dan kembali istiqomah insyallah..

Dan RP jugak sangat tertarik membaca surat dan pesanan dari Da’i Wan Untuk Uqasha Senrose.. bgi RP Dakwah Haruslah lembut tapi masuk ke dalam hati.. semoga Uqasha membaca surat  dan pesanan ini..

Surat Dan Pesanan Dari Da'i Wan Buat Uqasha Senrose

 

‘Uqasha Senrose, ini hadiah dariku, seorang lelaki yang imannya turun naik sama sepertimu’

Dulu, sewaktu saya dijemput untuk sebuah event untuk bacakan doa, awak ada sama dalam majlis itu. Tetapi awak tiba lewat, awak bersama rakan-rakan artis yang lain.

Awak cantik sangat malam tu. Tak berkelip mata lelaki yang terlihat awak. Berpakaian cantik dan bertudung cantik. Kehijauan penuh. Tertutup dari atas sampai bawah. Warna2 syurga dapat saya perincikan kalau nak ikut hadis Nabi.

Saya terus sahaja tundukkan pandangan. Iyalah, ustazkan. Ececeh. Tapi hati saya kerap sahaja terasa nak terdongak melihat awak. Saya tahu saya salah. Sepatutnya saya beristighfar. Terbalik jadinya. Ha2. Itulah powernya wanita buat laki-laki.

Umur kita sama Uqasha. Tapi mungkin dunia kita berbeda, lagu Tetap Dalam Jiwa, Isyana Sarasvati.

Ya, hidup kita berbeda Uqasha. Saya jauh dibumi dan awak pula tinggi di langit.

Namun awak tahu apa?

Tak pernah sekali pun saya fikir yang kita takkan bertemu. Saya yakin kita pasti bertemu meskipun dunia kita berbeda kini.

Nak tahu sebab apa?

Sebab awak punyai agama yang sama saya miliki kini.

Uqasha, bila awak tercari-cari akan hidayah Allah swt disaat dulu awak diuji, itu mungkin sebenarnya ‘The right time’ yang mana kami seluruh rakyat Malaysia tahu, itu sepatutnya menjadi turning point untuk awak.

Awak berhijrah dengan mengenakan tudung. Meskipun sampai dinihari tak pernah sempurna, tapi awak kekal istiqomah.

Uqasha, baca ni.

‘Saya berikan pujian dan penghormatan pada awak khas dari saya sendiri sebagai seorang lelaki apatah lagi seorang yang berstatus ustaz.’

Uqasha, terima kasih untuk hidayah Allah swt yang telah sampai pada hati awak dan awak terima baik dengannya.

3 tahun lebih, dan awak masih istiqomah.

Saya puji ni, Uqasha. Saya puji kerana kita telah sama kini.

Kita telah letakkan penganggungan syariat Allah swt dalam diri kita semata untuk tunaikan perintah Allah swt.

Kita sama kini Uqasha. Tiada beza saya seorang ustaz dan awak seorang selebriti, selagi kita dua tahu yang mana patut kita agungkan dalam hidup kita.

Syariat Allah swt, that’s it. Itu yang patut kita agungkan sampai kita mati nanti Uqasha sebagai seorang Islam.

Namun saya faham.

Kehidupan awak jauh diufuk awanan nun tinggi dilangit sana. Awak hidup dilangit bersama bintang2 yang memagari hanya bulan. Makna kata kehidupan yang ‘Exclusive’. Kehidupan awak serba cantik diatas sana. Kehidupan saya pula hanya sahaja membumi ditanah gersang ini. Kadang2 mendongak juga keatas melihat kehidupan awak dan bintang2 yang lain.

‘Mungkin saya tidak punya apa-apa melainkan titipan sebuah doa untuk mereka-mereka yang diatas’ berkata saya saat mendongak itu.

Alhamdulillah, Allah makbulkannya Uqasha dan salah seorang lagi yang terpilih ialah awak.

Hari ni, awak sudi memandang ke bumi, tempat saya melihat awak.

Saya sedang berbicara dengan awak kini,
maka dengarkanlah dan fahamkan ini:

1. Kecaman manusia
2. Fitnah manusia
3. Cakap belakang manusia
4. Dengki & cemburu manusia

Ni semua ujian Allah untuk kita, Uqasha.

Saya tahu awak perempuan, awak cepat rasa tak mampu menanganinya seorang diri walaupun Allah dah bagitahu yang dia uji takkan lebih dari kemampuan hamba Dia.

Saya hadir malam ini Uqasha, berikan awak satu harapan baru untuk ubah cara hidup awak sendiri. Bukan ubah siapa awak. Itu.

Cuma saya minta, awak tanamkanlah ‘Tekad’. Itu sahaja Uqasha ya.

Pertama, untuk istiqomah ialah suasana. Awak tak nak dilabel munafik, pura-pura, dah lah pakai tudung tapi kerja berlakon, mungkin ada scene peluk sana dan sini, pegang sana sini, awak tak nak dikecam. Awak risaukan hal itu. Ya, saya faham. Jadi, malam ini saya minta awak ubah suasana awak berkawan. Jangan putus kawan dengan siapa2 kini, tapi buat tambahan baru. Saya syorkan, kenal dengan mereka ini, Heliza Helmi, Yatt Hamzah, Felixia Yeap, Irma Hasmie, Safiey Ilias, sertai usrah bersama dengan mereka dan ustazah seperti ustazah Norhafizah Musa atau ustazah Isfadiah contohnya.

Bukakan pintu hati awak untuk pergi usrah, at least 1 jam dalam 23 jam yang telah awak gunakan untuk kerja.

Kedua, awak perlu tegas dan kuat dengan pilihan awak untuk menutup aurat. Sebab itu saya 2-3 kali juga tweet Mira Filzah, mengingatkan dia yang dunia hiburan dengan perwatakan muslimah yang dia nak bawa adalah satu benda yang sangat susah dalam dunia hiburan sebenarnya, semuanya disebabkan 4 faktor yang saya sebutkan kat atas tu.

Ketiga, awak bersabarlah. Setiap cemuhan, fitnah, kecaman yang tidak bersudah itu adalah tanda Allah nak lihat, sejauh mana awak berani atau sanggup letakkan harapan pada Allah. Itu sahaja sebenarnya. Allah nak lihat. Awak bergantung tak betul2 pada-Nya. Awak bulat tak hati untuk-Nya. Awak betul tak bersungguh nak tutup aurat demi-Nya.

Nah, lihat, saya dah bukakan pintu fikiran awak dari sisi yang baru.

Renungkan dengan cuba jawabnya sendiri.

Kuasa ditangan awak Uqasha, Celcom-X Pax. #eh

Bila awak dah ada ‘Suasana’, kemudian awak ‘Tegas’ dengan pilihan awak. Awak pasti akan akan mampu ‘Sabar’ dengan sendirinya.

Nak tahu kenapa?

Kerana Allah swt telah berfirman:

‘Sesungguhnya Dia bersama orang-orang yang bersabar.’

Surah Al Anfaal ayat 46. Dia bersama dengan Uqasha. Kalau Allah nak buka pintu rahmat Dia untuk Uqasha, tiada satu makhluk pun di alam semesta ini dapat menghalangnya. Ingat kata-kata saya ini.

Uqasha, selepas saya buat coretan ini, saya akan kembali sibuk memakmurkan manusia dibumi, saya tinggalkan nota ini untuk awak dan rakan-rakan yang dilangit.

Kita mungkin jarang atau takkan bertemu didunia ni sebab kita jauh antara satu sama lain, tapi saya tahu saya akan jumpa awak disyurga, mungkin rumah awak disebelah rumah isteri2 Nabi Muhammad saw sahaja.

Siapa tahu?

Saya mungkin akan tersenyum bila melihat awak saat itu, kerana dakwah saya hanya dari beberapa baris perkataan dari applikasi alam maya. Membuatkan awak terpanggil untuk jadi lebih baik dan cubalah untuk cari kunci pintu hati adik awak juga, ajak dia, bersama dengan dia, tunjukkan sayang awak sebagai seorang kakak yang nakkan adik dia turut sama2 ke syurga-Nya.

Sampaikan salam dan doa saya untuk dia, Nelydia Senrose, dengan lafaz ‘Assalammu’alaikum’.

Malam ini, malam istimewa coretan khas saya untuk awak, ingat tarikh ni, Isnin, 29/8/2016, jam 10 malam.

Itu waktu untuk kita berdua imbas kembali disyurga nanti.

Ikhlas, Da’i Wan.

~Jangan Kecam Jangan Hentam Kite Doakan… ramenpedas.com

Sumber: FB Page Da’i Wan

 

Incoming search terms:

Pesanan Dari Da'i Wan Buat Uqasha Senrose

Surat Dan Pesanan Dari Da’i Wan Buat Uqasha Senrose

Semalam kite dikejutkan dengan berita yang agak sedih.. Uqasha Senrose mengambil keputusan untuk kembali membuka hijab selepas 3 tahun, Bagi RP Kita paham bukan mudah untuk terus istiqamah bagi wanita yang baru berhijrah..dan sebagai manusia biasa kite mudah tergelincir.. ape yang RP boleh katakan RP tetap terus Berdoa agar suatu hari nanti Uqasha akan lebih kuat dan kembali istiqomah insyallah..

Dan RP jugak sangat tertarik membaca surat dan pesanan dari Da’i Wan Untuk Uqasha Senrose.. bgi RP Dakwah Haruslah lembut tapi masuk ke dalam hati.. semoga Uqasha membaca surat  dan pesanan ini..

Surat Dan Pesanan Dari Da'i Wan Buat Uqasha Senrose

 

‘Uqasha Senrose, ini hadiah dariku, seorang lelaki yang imannya turun naik sama sepertimu’

Dulu, sewaktu saya dijemput untuk sebuah event untuk bacakan doa, awak ada sama dalam majlis itu. Tetapi awak tiba lewat, awak bersama rakan-rakan artis yang lain.

Awak cantik sangat malam tu. Tak berkelip mata lelaki yang terlihat awak. Berpakaian cantik dan bertudung cantik. Kehijauan penuh. Tertutup dari atas sampai bawah. Warna2 syurga dapat saya perincikan kalau nak ikut hadis Nabi.

Saya terus sahaja tundukkan pandangan. Iyalah, ustazkan. Ececeh. Tapi hati saya kerap sahaja terasa nak terdongak melihat awak. Saya tahu saya salah. Sepatutnya saya beristighfar. Terbalik jadinya. Ha2. Itulah powernya wanita buat laki-laki.

Umur kita sama Uqasha. Tapi mungkin dunia kita berbeda, lagu Tetap Dalam Jiwa, Isyana Sarasvati.

Ya, hidup kita berbeda Uqasha. Saya jauh dibumi dan awak pula tinggi di langit.

Namun awak tahu apa?

Tak pernah sekali pun saya fikir yang kita takkan bertemu. Saya yakin kita pasti bertemu meskipun dunia kita berbeda kini.

Nak tahu sebab apa?

Sebab awak punyai agama yang sama saya miliki kini.

Uqasha, bila awak tercari-cari akan hidayah Allah swt disaat dulu awak diuji, itu mungkin sebenarnya ‘The right time’ yang mana kami seluruh rakyat Malaysia tahu, itu sepatutnya menjadi turning point untuk awak.

Awak berhijrah dengan mengenakan tudung. Meskipun sampai dinihari tak pernah sempurna, tapi awak kekal istiqomah.

Uqasha, baca ni.

‘Saya berikan pujian dan penghormatan pada awak khas dari saya sendiri sebagai seorang lelaki apatah lagi seorang yang berstatus ustaz.’

Uqasha, terima kasih untuk hidayah Allah swt yang telah sampai pada hati awak dan awak terima baik dengannya.

3 tahun lebih, dan awak masih istiqomah.

Saya puji ni, Uqasha. Saya puji kerana kita telah sama kini.

Kita telah letakkan penganggungan syariat Allah swt dalam diri kita semata untuk tunaikan perintah Allah swt.

Kita sama kini Uqasha. Tiada beza saya seorang ustaz dan awak seorang selebriti, selagi kita dua tahu yang mana patut kita agungkan dalam hidup kita.

Syariat Allah swt, that’s it. Itu yang patut kita agungkan sampai kita mati nanti Uqasha sebagai seorang Islam.

Namun saya faham.

Kehidupan awak jauh diufuk awanan nun tinggi dilangit sana. Awak hidup dilangit bersama bintang2 yang memagari hanya bulan. Makna kata kehidupan yang ‘Exclusive’. Kehidupan awak serba cantik diatas sana. Kehidupan saya pula hanya sahaja membumi ditanah gersang ini. Kadang2 mendongak juga keatas melihat kehidupan awak dan bintang2 yang lain.

‘Mungkin saya tidak punya apa-apa melainkan titipan sebuah doa untuk mereka-mereka yang diatas’ berkata saya saat mendongak itu.

Alhamdulillah, Allah makbulkannya Uqasha dan salah seorang lagi yang terpilih ialah awak.

Hari ni, awak sudi memandang ke bumi, tempat saya melihat awak.

Saya sedang berbicara dengan awak kini,
maka dengarkanlah dan fahamkan ini:

1. Kecaman manusia
2. Fitnah manusia
3. Cakap belakang manusia
4. Dengki & cemburu manusia

Ni semua ujian Allah untuk kita, Uqasha.

Saya tahu awak perempuan, awak cepat rasa tak mampu menanganinya seorang diri walaupun Allah dah bagitahu yang dia uji takkan lebih dari kemampuan hamba Dia.

Saya hadir malam ini Uqasha, berikan awak satu harapan baru untuk ubah cara hidup awak sendiri. Bukan ubah siapa awak. Itu.

Cuma saya minta, awak tanamkanlah ‘Tekad’. Itu sahaja Uqasha ya.

Pertama, untuk istiqomah ialah suasana. Awak tak nak dilabel munafik, pura-pura, dah lah pakai tudung tapi kerja berlakon, mungkin ada scene peluk sana dan sini, pegang sana sini, awak tak nak dikecam. Awak risaukan hal itu. Ya, saya faham. Jadi, malam ini saya minta awak ubah suasana awak berkawan. Jangan putus kawan dengan siapa2 kini, tapi buat tambahan baru. Saya syorkan, kenal dengan mereka ini, Heliza Helmi, Yatt Hamzah, Felixia Yeap, Irma Hasmie, Safiey Ilias, sertai usrah bersama dengan mereka dan ustazah seperti ustazah Norhafizah Musa atau ustazah Isfadiah contohnya.

Bukakan pintu hati awak untuk pergi usrah, at least 1 jam dalam 23 jam yang telah awak gunakan untuk kerja.

Kedua, awak perlu tegas dan kuat dengan pilihan awak untuk menutup aurat. Sebab itu saya 2-3 kali juga tweet Mira Filzah, mengingatkan dia yang dunia hiburan dengan perwatakan muslimah yang dia nak bawa adalah satu benda yang sangat susah dalam dunia hiburan sebenarnya, semuanya disebabkan 4 faktor yang saya sebutkan kat atas tu.

Ketiga, awak bersabarlah. Setiap cemuhan, fitnah, kecaman yang tidak bersudah itu adalah tanda Allah nak lihat, sejauh mana awak berani atau sanggup letakkan harapan pada Allah. Itu sahaja sebenarnya. Allah nak lihat. Awak bergantung tak betul2 pada-Nya. Awak bulat tak hati untuk-Nya. Awak betul tak bersungguh nak tutup aurat demi-Nya.

Nah, lihat, saya dah bukakan pintu fikiran awak dari sisi yang baru.

Renungkan dengan cuba jawabnya sendiri.

Kuasa ditangan awak Uqasha, Celcom-X Pax. #eh

Bila awak dah ada ‘Suasana’, kemudian awak ‘Tegas’ dengan pilihan awak. Awak pasti akan akan mampu ‘Sabar’ dengan sendirinya.

Nak tahu kenapa?

Kerana Allah swt telah berfirman:

‘Sesungguhnya Dia bersama orang-orang yang bersabar.’

Surah Al Anfaal ayat 46. Dia bersama dengan Uqasha. Kalau Allah nak buka pintu rahmat Dia untuk Uqasha, tiada satu makhluk pun di alam semesta ini dapat menghalangnya. Ingat kata-kata saya ini.

Uqasha, selepas saya buat coretan ini, saya akan kembali sibuk memakmurkan manusia dibumi, saya tinggalkan nota ini untuk awak dan rakan-rakan yang dilangit.

Kita mungkin jarang atau takkan bertemu didunia ni sebab kita jauh antara satu sama lain, tapi saya tahu saya akan jumpa awak disyurga, mungkin rumah awak disebelah rumah isteri2 Nabi Muhammad saw sahaja.

Siapa tahu?

Saya mungkin akan tersenyum bila melihat awak saat itu, kerana dakwah saya hanya dari beberapa baris perkataan dari applikasi alam maya. Membuatkan awak terpanggil untuk jadi lebih baik dan cubalah untuk cari kunci pintu hati adik awak juga, ajak dia, bersama dengan dia, tunjukkan sayang awak sebagai seorang kakak yang nakkan adik dia turut sama2 ke syurga-Nya.

Sampaikan salam dan doa saya untuk dia, Nelydia Senrose, dengan lafaz ‘Assalammu’alaikum’.

Malam ini, malam istimewa coretan khas saya untuk awak, ingat tarikh ni, Isnin, 29/8/2016, jam 10 malam.

Itu waktu untuk kita berdua imbas kembali disyurga nanti.

Ikhlas, Da’i Wan.

~Jangan Kecam Jangan Hentam Kite Doakan… ramenpedas.com

Sumber: FB Page Da’i Wan

 

Incoming search terms:

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

Bagi setiap wanita  yang tidak  mengandung, belum berkahwin ataupun belum memasuki masa menopaus akan mengalami haid selama 3 sehingga 7 hari dengan jarak 25 hingga 34 hari daripada masa haid terakhir bulan lalu..

Selain ianya mempengaruhi emosi seseorang wanita itu, haid juga kerap diikuti dengan rasa sakit atau kejang pada bahagian di bawah perut. Jom RP kongsikan  8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid boleh anda lakukan untuk mengurangkan rasa sakit pada perut setiap kali datang bulan atau haid.

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

1. Mengunakan Teknik botol panas atau suam. 

Teknik ini sememangnya sangat popular di kalangan kaum wanita. Caranya memang cukup mudah dengan hanya meletakkan botol berisi air panas atau pad panas atau hangat pada bahagian perut anda untuk mengurangkan rasa kejang dan sakit yang dialami dibahagian perut.

 

sakit haid

 

2. Teknik Urutan

Caranya adalah dengan berbaring dengan posisi kaki anda sedikit lebih tinggi iaitu anda boleh meninggikan kaki anda dengan bantal. Selepas itu, bolehlah urut bahagian perut atau abdomen anda secara perlahan.

 

3. Cara Bersukan atau Riadah Ringan

Janganlh mudah untuk percaya dengan mitos bahawa wanita yang sedang haid atau datang bulan  tidak boleh bersenam atau bersukan . Melakukan sukan ringan seperti bersenam, berjalan kaki ataupun berbasikal boleh membantu untuk memperlancarkan pengaliran darah pada otot sekitar rahim anda. Hasilnya, rasa ngilu pun akan berkurangan. Jadi usahlah rasa ragu-ragu untuk bersenam sebelum dan ketika masa anda haid.

4. Menggunakan Ubat tradisional 

Caranya dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan berubat seperti daun dewa, mawar, siantan atau soka, daun hia atau baru cina, teki dan temu lawak, ianya dipercayai mempunyai banyak khasiatnya. Antaranya khasiatnya, ianya mempunyai kesan analgetik (boleh meredakan rasa sakit), boleh melancarkan peredaran darah serta dapat mencairkan bekuan darah.

5. Berjumpa Doktor

Tip-tip diatas adalah sebahgian cara untuk mengatasi kesakitan semasa haid akibat gangguan utama yang disebabkan oleh perubahan hormon. Selain gangguan utama, ada juga gangguan pertengahan. Gangguan pertengahan dialami oleh wanita yang biasanya tidak mengalami gangguan utama itu. Biasanya gangguan tersebut akan berhubungan dengan gangguan ginekologis seperti penyempitan serviks, penyakit radang pelvis, endometriosis, malposisi uterus,  mahupun ketumbuhan di panggul. Oleh yang demikian, jika anda mengalami gangguan seperti ini, anda diharuskan pergi untuk berjumpa doktor pakar supaya dapat  merawat kesakitan anda.

6. Teknik Diet Sihat

Caranya adalah dengan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar  serta minum air yang banyak. Cubalah untuk mengesan bagaimana makanan tertentu boleh mempengaruhi tempoh kesakitan perut anda. Makanan yang mengandungi banyak serat adalah amat berguna dalam pembersihan estrogen yang berlebihan.

7. Pengambilan pil tambahan kesihatan

Menurut kajian  Vitamin E, thiamine dan Omega-3 adalah ubatan tambahan yang boleh mengurangkan rasa senggugut anda. Zink dan kalsium telah didapati dapat mengurangkan kekejangan, kembung dan senggugut. Kalsium dan magnesium boleh mengurangkan kesakitan otot, ianya perlu diambil untuk 2-3 bulan setiap hari sebelum boleh mendapat kesan yang ketara.

8. Elakkan pengambilan alkohol dan kopi

Iniadalah kerana alkohol dan kafein di dalam kopi akan membuat kekejangan perut anda bertambah dan menjadi lebih teruk.

itu adalah 8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid yang dapat RP kongsikan. Selamat mencuba. -Ramenpedas.com 

Sumber: Wanista

 

Incoming search terms:

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

Bagi setiap wanita  yang tidak  mengandung, belum berkahwin ataupun belum memasuki masa menopaus akan mengalami haid selama 3 sehingga 7 hari dengan jarak 25 hingga 34 hari daripada masa haid terakhir bulan lalu..

Selain ianya mempengaruhi emosi seseorang wanita itu, haid juga kerap diikuti dengan rasa sakit atau kejang pada bahagian di bawah perut. Jom RP kongsikan  8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid boleh anda lakukan untuk mengurangkan rasa sakit pada perut setiap kali datang bulan atau haid.

8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid

 

1. Mengunakan Teknik botol panas atau suam. 

Teknik ini sememangnya sangat popular di kalangan kaum wanita. Caranya memang cukup mudah dengan hanya meletakkan botol berisi air panas atau pad panas atau hangat pada bahagian perut anda untuk mengurangkan rasa kejang dan sakit yang dialami dibahagian perut.

 

sakit haid

 

2. Teknik Urutan

Caranya adalah dengan berbaring dengan posisi kaki anda sedikit lebih tinggi iaitu anda boleh meninggikan kaki anda dengan bantal. Selepas itu, bolehlah urut bahagian perut atau abdomen anda secara perlahan.

 

3. Cara Bersukan atau Riadah Ringan

Janganlh mudah untuk percaya dengan mitos bahawa wanita yang sedang haid atau datang bulan  tidak boleh bersenam atau bersukan . Melakukan sukan ringan seperti bersenam, berjalan kaki ataupun berbasikal boleh membantu untuk memperlancarkan pengaliran darah pada otot sekitar rahim anda. Hasilnya, rasa ngilu pun akan berkurangan. Jadi usahlah rasa ragu-ragu untuk bersenam sebelum dan ketika masa anda haid.

4. Menggunakan Ubat tradisional 

Caranya dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan berubat seperti daun dewa, mawar, siantan atau soka, daun hia atau baru cina, teki dan temu lawak, ianya dipercayai mempunyai banyak khasiatnya. Antaranya khasiatnya, ianya mempunyai kesan analgetik (boleh meredakan rasa sakit), boleh melancarkan peredaran darah serta dapat mencairkan bekuan darah.

5. Berjumpa Doktor

Tip-tip diatas adalah sebahgian cara untuk mengatasi kesakitan semasa haid akibat gangguan utama yang disebabkan oleh perubahan hormon. Selain gangguan utama, ada juga gangguan pertengahan. Gangguan pertengahan dialami oleh wanita yang biasanya tidak mengalami gangguan utama itu. Biasanya gangguan tersebut akan berhubungan dengan gangguan ginekologis seperti penyempitan serviks, penyakit radang pelvis, endometriosis, malposisi uterus,  mahupun ketumbuhan di panggul. Oleh yang demikian, jika anda mengalami gangguan seperti ini, anda diharuskan pergi untuk berjumpa doktor pakar supaya dapat  merawat kesakitan anda.

6. Teknik Diet Sihat

Caranya adalah dengan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar  serta minum air yang banyak. Cubalah untuk mengesan bagaimana makanan tertentu boleh mempengaruhi tempoh kesakitan perut anda. Makanan yang mengandungi banyak serat adalah amat berguna dalam pembersihan estrogen yang berlebihan.

7. Pengambilan pil tambahan kesihatan

Menurut kajian  Vitamin E, thiamine dan Omega-3 adalah ubatan tambahan yang boleh mengurangkan rasa senggugut anda. Zink dan kalsium telah didapati dapat mengurangkan kekejangan, kembung dan senggugut. Kalsium dan magnesium boleh mengurangkan kesakitan otot, ianya perlu diambil untuk 2-3 bulan setiap hari sebelum boleh mendapat kesan yang ketara.

8. Elakkan pengambilan alkohol dan kopi

Iniadalah kerana alkohol dan kafein di dalam kopi akan membuat kekejangan perut anda bertambah dan menjadi lebih teruk.

itu adalah 8 Tips Mudah Mengurangkan Sakit Semasa Haid yang dapat RP kongsikan. Selamat mencuba. -Ramenpedas.com 

Sumber: Wanista

 

Incoming search terms:

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

Cicak merupakan binatang yang tidak berbahaya, namun kehadiran cicak boleh menggangu anak-anak kecil kita dan juga binatang peliharaan. Sekiranya dibiarkan cicak akan menjadi penghuni tetap dalam rumah dan akan menjadikan perabot-perabot yang ada didalam rumah sebagai sarang pembiakkan mereka.

Memang mengelikan, jadi mari RP kongsikan apa 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah yang berada di dalam rumah kita;

 

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

1. Menggunakan Kulit Telur

Caranya amat mudah, cicak tidak suka kan bau telur, oleh yang demikian,ambil kulit telur dan letakkan di ruang kosong di pintu masuk,dan tingkap untuk menghalang dimasukki oleh cicak. Jangn lupa untuk menggantikan dengan yang baru selepas tiga minggu.

2. Menggunakan Serbuk Kopi

Caranya, letakkan sedikit serbuk kopi kedalam bekas, Masukkan juga sedikit serbuk tembakau dan kemudian gaul. Kemudian ambil beberapa pencungkil gigi atau batang mancis dan sapukan sedikit gam diatasnya, lalu letakkan serbuk kopi tadi. Selepas itu letakakn serbuk kopi tadi di tempat yang boleh dimasukki cicak ataupun di belakng almari, ini adalah keran cicak akan mati apabila memakan serbuk kopi tersebut.

3. Menggunakan Bawang Putih Atau Bawang Merah

Caranya, gantungkan atau letakkan bawang di  pintu atau tingkap, selain itu kisar bawang kemudian campurkan dengan air, kemudian bolehlah disemburkan di sekeliling rumah. Ini kerana cicak tidaksuka dengan bau bawang.

4. Menggunakan Lada Hitam

Caranya, masukkan  serbuk lada hitam, serbuk cili dan air ke dalam botol spray, Semburkan campuran tadi ke dinding, tingkap dan pintu untuk menggelakkan cicak daripada masuk ke dalam rumah, ini kerana cicak tidak tahan dengan rasa pedas.

5. Menggunakan Ply Paper

Caranya, lekatkan Ply Paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding anda, Apabila cicak melaluinya ianya akan melekat pada Ply Paper tersebut, kemudian anda bolehlah membuangnya.

6. Menggunakan Air Sejuk.

Carnya, semburkan air sejuk pada cicak, lagi sejuk air tu lagi bagus, ini kerana ianya dapat melumpuhkan pergerakan cicak tersebut.

7. Menggunakan Sos Tabasco

Caranya, campurkan air dengan sedikit sos tabasco dan masukkan ke dalam botol spray, kemudian semburkan ke belakang almari, dinding dan rak, ini kerana baunya yang tajam akan membuatkan bukan sahaja cicak melarikan diri malahan serangga lain pun tidak akan mendekati.

bulu ayam halau cicak

8. Menggunakan Bulu Ayam

Caranya, gantungkan atau letakkan bulu ayam sekitar rumah, ini kerana cicak memang gerun dengan burung. Jadi apabila cicak melihatnya dia kan gerun dan menjauhkan diri.

9. Menggunakan Peangkap Tikus

Perangkap tikus tidak terhad kepada tikus sahaja, ianya boleh digunakan untuk memerangkap cicak juga.

Itulah antara 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah . Selamat mencuba. -Ramenpedas.com

Sumber: Siraplimau

Incoming search terms:

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

Cicak merupakan binatang yang tidak berbahaya, namun kehadiran cicak boleh menggangu anak-anak kecil kita dan juga binatang peliharaan. Sekiranya dibiarkan cicak akan menjadi penghuni tetap dalam rumah dan akan menjadikan perabot-perabot yang ada didalam rumah sebagai sarang pembiakkan mereka.

Memang mengelikan, jadi mari RP kongsikan apa 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah yang berada di dalam rumah kita;

 

9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah

1. Menggunakan Kulit Telur

Caranya amat mudah, cicak tidak suka kan bau telur, oleh yang demikian,ambil kulit telur dan letakkan di ruang kosong di pintu masuk,dan tingkap untuk menghalang dimasukki oleh cicak. Jangn lupa untuk menggantikan dengan yang baru selepas tiga minggu.

2. Menggunakan Serbuk Kopi

Caranya, letakkan sedikit serbuk kopi kedalam bekas, Masukkan juga sedikit serbuk tembakau dan kemudian gaul. Kemudian ambil beberapa pencungkil gigi atau batang mancis dan sapukan sedikit gam diatasnya, lalu letakkan serbuk kopi tadi. Selepas itu letakakn serbuk kopi tadi di tempat yang boleh dimasukki cicak ataupun di belakng almari, ini adalah keran cicak akan mati apabila memakan serbuk kopi tersebut.

3. Menggunakan Bawang Putih Atau Bawang Merah

Caranya, gantungkan atau letakkan bawang di  pintu atau tingkap, selain itu kisar bawang kemudian campurkan dengan air, kemudian bolehlah disemburkan di sekeliling rumah. Ini kerana cicak tidaksuka dengan bau bawang.

4. Menggunakan Lada Hitam

Caranya, masukkan  serbuk lada hitam, serbuk cili dan air ke dalam botol spray, Semburkan campuran tadi ke dinding, tingkap dan pintu untuk menggelakkan cicak daripada masuk ke dalam rumah, ini kerana cicak tidak tahan dengan rasa pedas.

5. Menggunakan Ply Paper

Caranya, lekatkan Ply Paper pada bahagian bucu siling dan sudut dinding anda, Apabila cicak melaluinya ianya akan melekat pada Ply Paper tersebut, kemudian anda bolehlah membuangnya.

6. Menggunakan Air Sejuk.

Carnya, semburkan air sejuk pada cicak, lagi sejuk air tu lagi bagus, ini kerana ianya dapat melumpuhkan pergerakan cicak tersebut.

7. Menggunakan Sos Tabasco

Caranya, campurkan air dengan sedikit sos tabasco dan masukkan ke dalam botol spray, kemudian semburkan ke belakang almari, dinding dan rak, ini kerana baunya yang tajam akan membuatkan bukan sahaja cicak melarikan diri malahan serangga lain pun tidak akan mendekati.

bulu ayam halau cicak

8. Menggunakan Bulu Ayam

Caranya, gantungkan atau letakkan bulu ayam sekitar rumah, ini kerana cicak memang gerun dengan burung. Jadi apabila cicak melihatnya dia kan gerun dan menjauhkan diri.

9. Menggunakan Peangkap Tikus

Perangkap tikus tidak terhad kepada tikus sahaja, ianya boleh digunakan untuk memerangkap cicak juga.

Itulah antara 9 Petua Berkesan Untuk Menghalau Cicak Di Rumah . Selamat mencuba. -Ramenpedas.com

Sumber: Siraplimau

Incoming search terms:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *